За дома

Всеки трети българин чисти през уикенда

Стана ясно в официалното проучване на тема „Поведение и предпочитания на българите при почистване на дома“

09.06.2016г. / 08 00ч.
Михаела Лазарова
Снимка: istock

Снимка: istock

Прахосмукачката е основен уред за поддържане на дома чист, а всеки трети българин използва свободното време през уикенда, за да почисти с прахосмукачка жилището си, показва онлайн проучване на немската марка Rowenta, проведено от агенция за маркетингови изследвания Ноема*. 98% от взелите участие в анкетата са жени, което затвърждава ролята на дамите, като основна фигура в българското семейство, която е посветена на грижата за домашния уют и чистота.

Не е изненада, че 93% от запитаните притежават поне една прахосмукачка в дома си, а едва 6% ползват и втори уред. Забързаното ежедневие в големия град принуждава всеки трети потребител да включва своята прахосмукачка преди или по обед в почивните дни, докато всеки четвърти, живеещ в по-малко населено място, предпочита да почиства всяка сутрин.

Половината от анкетираните са склонни да отделят до 30 мин, а останалите 50% между 30 и 60 мин от своето лично време за почистване на дома. Чистенето е процес, който изисква пълна концентрация за ½ от българите, предимно на възраст 40+, докато по-младите (25% от анкетираните) предпочитат да слушат музика, докато чистят.

За 17% чистенето е вид почивка, тъй като предпочитат да освободят съзнанието си и да не мислят за нищо, а едва 8% казват, че гледат телевизия. Проучването показва, че съществуват и редица дразнещи фактори, които съпровождат чистенето с прахосмукачка. Един от най-неприятните (за 38% от потребителите) е нивото на шум.

Почистването на торбичката предизвиква недоволство в 26% от потребителите, последвани от 16% от българите, които смятат, че ниската мощност на прахосмукачката е най-неприятният фактор. Въпреки това в България най-често притежаваните прахосмукачки са тези с торбичка за прах.

Едва в едно от всеки 4 домакинства има такава без торбичка – с контейнер. Сред останалите неприятни фактори се нареждат повторното отделяне на прах във въздуха, съпроводено с характерна миризма и засядането на предмети в тръбата.

Прахосмукачката се приема от хората като дългосрочен актив – четири от всеки пет уреда са закупени преди повече от 5 години, но почти 30% от хората планират да подменят прахосмукачката си с нова до една година.

При избора на нов уред, потребителите се допитват за повече информация до интернет форуми и консултантите в търговските обекти, като за по-младите от тях е важна марката и нейната познаваемост, а останалите вземат решение на база ефективност и цена. Сумата, която 50% от българите са склонни да инвестират в нова прахосмукачка е между 100 и 200 лв., като жителите на София и по-големите градове са готови да платят повече от 200 лв.

*Официално проучване на Rowenta България по данни на Ноема от ноември 2015 г.

Коментирай