Националният център по трансфузионна хематология (НЦТХ) и Сити Център София възобновяват кръводарителската инициатива „Благод Даря“ от този уикенд – 5 и 6 октомври 2013 г. 

За ползата от кръводаряването осъзнаваме едва, когато ние или наш близък има нужда. 
Важно е да живеете здравословно, но важно и да знаете, че всеки път, когато дарявате кръв, подарявате живот.

Затова, ако се чувствате здрави и сте на възраст между 18 и 65 г., ако можете да отделите около 30 минути от времето си и искате да дарите кръв, но времето все ви притиска, болниците и манипулациите ви притесняват, тогава мобилният екип на НХТЦ ви очаква на 5 и 6 октомври 2013 г. между 11 и 16 часа на партера, в дясно от централния вход на Сити Център София.

Не забравяйте, че:

  • Кръводаряването е полезно. То стимулира процеса на обновяване на кръвните ви клетки и увеличава защитните сили на вашия организъм.
  • Всички консумативи, използвани по време на кръводаряването, са индивидуални, стерилни и за еднократна употреба и не съществува никаква опасност от зараза по кръвен път.
  • Количествено кръвта ви ще се възстанови за по-малко от 24 часа. Качествено, за 3-4 седмици. Съвети за по-добър живот според кръвната група

Популярна е диетата според кръвна група, но знаем ли достатъчно за кръвта и как съобразявайки се с кръвната група можем да подобрим начина си на живот?

Известната Линор Шахер, израелска специалистка по кръвните групи казва: „Тайната за крепко здраве и живот без болести е съвсем проста и това е Вашата кръвна група. Онази изумителна червена течност, която влияе на вътрешната ви химия и е ключът, отключващ мистериите на болестта, дълголетието, добрата кондиция и емоционалната сила.“ 

Затова от екип НЦТХ и Calivita.BG подготвиха кратки информации за всяка кръвна група, които ще ви насочат към по-здравословен начин на живот.

Кръвна група 0

 Кръвна група 0 е най-старата и често срещана група. Хората с тази кръвна група са универсални дарители, те притежават силна имунна и храносмилателна система. Условно са наречени „месоядни“, тъй като трябва да се хранят предимно с животински протеини, умерено количество мазнини и да ограничат приема на въглехидрати. Те са екстроверти, силни, лидери, уверени, прагматични.

Хранителни препоръки:

Имате свободата да хапвате разнообразни меса, като избягвайте свинското, бекона и гъшето. Рибите, които са полезни за вас са сьомга, хек, пъстърва. Не се препоръчват хайвер и октопод. Изключително важно е да знаете, че всички млечни продукти за противопоказни за кръвна група О. Ако все пак имате апетит към такива, можете да консумирате в умерени количества козе сирене. Прясното мляко заместете с оризови и овесени напитки. Яйца можете да ядете по 2-3 на седмица, като се препоръчват рохки.

Полезни за вас са лененото масло и зехтинът, рядко консумирайте слънчогледово и царевично олио. Бобовите култури, като черен и шарен боб, грах и нахут са добри за консумация, но консумирайте рядко леща и соя. Повечето зърнени храни имат неутрално отношение към здравето ви, но избягвайте пшеницата и белите брашна. Полезни зеленчуци и плодове са чесън, броколи, лук, смокини и сини сливи. Не се препоръчват картофи, карфиол, портокали, мандарини, ягоди. Кафето, газираните напитки и концентратите са изключително вредни. Консумирайте големи количества чиста вода. Подходящите за вас билки са: юка, зелен чай, салвия, риган, джинджифил, куркума.

Чести дефицити и рискови заболявания:

  • Дефицит на витамини от група В - причинява умора и умствена свръхактивност;
  • Дефицит на йод - болести на щитовидна жлеза;
  • Дефицит на калций - причинява ставни възпаления, остеопороза;
  • Дефицит на ензими - причинява чревни проблеми;
  • Нужда от детоксикация - срещу гнилостни процеси в дебелото черво, заболявания на стомаха /пептична улцироза/, бактерии - хеликобактер пилори, язва.

Препоръки за начина на живот:

Съставете точен план с целите и задачите си, като планирате ежедневието. За да бъдете по-енергични редувайте работата с физическата активност. Хранете се бавно и спокойно, като дъвчете добре храната. Бъдете позитивни и си давайте награда при всяка изпълнена задача.  Даряването на кръв ще обнови кръвните ви клетки и ще увеличи имунните ви сили.

Кръвна група А

Прародителите на кръвна група А са били земеделци, консумиращи предимно вегетарианска храна. Поради растителния характер на генетичния им код, храната на хората с тази кръвна група трябва да бъде предимно растителна. Те са интроверти, емоционални и изобретателни.

Хранителни препоръки:

Още по темата

Избягвайте месата и месните продукти. Допустими са пуешко и пилешко месо в малки количества- 2-3 пъти седмично. Препоръчват се речните риби, като шаран и пъстърва.  

Млечни продукти да се консумират в умерени количества. Да се избягват високо маслените продукти. Могат да се консумират до 4бр. яйца седмично. Особено полезни са зехтинът и лененото масло, избягвайте сусамовото и царевичното. Яжте фъстъци, тиквено семе, елда, ечемик; избягвайте пшеницата и белите брашна. Консумирайте големи количества листни зеленчуци, ряпа, моркови, тиква, лук, краставици и други. Консумирайте много плодове- кайсии, череши, смокини, сливи, лимони. Избягвайте цитрусовите плодове, бананите.  Кафето и червените вина са препоръчителни; бирата, концентратите и газираните напитки трябва да не се консумират. Полезни билки са лайка, риган, женшен и гинко билоба.

Чести дефицити и рискови заболявания:

  • Недостиг на ензими- води до намалено отделяне на стомашна киселина, рак на стомаха;
  • Дефицит на Витамин Е - причинява кожни проблеми, сърдечно-съдови заболявания;
  • Дефицит на витамин С - води до скорбут, интоксикация на клетките;
  • Дефицит на витамини от група В- води до лоша способност за овладяване на стреса;
  • Дефицит на калций- води до изнервеност, умора, остеопороза;
  • Дефицит на желязо- ниска кръвна захар, анемия, диабет.

Препоръки за начина  на живот:

 Създайте си последователен дневен режим. Спете по 8 часа на ден и правете почивки по време на работния ден. Яжте по малко и често, като дъвчете бавно. Спортувайте умерено. Не потискайте емоциите и тревогите си и бъдете решителни. Отделяйте време за усамотение и освобождаване от стреса. Даряването на кръв ще обнови кръвните ви клетки и ще увеличи имунните ви сили.