Напоследък все повече хора закусват със смути напитка. Харесваме я, защото ни позволява всеки път да получаваме нов, по-интересен вкус, защото винаги експериментираме със съставките.

Смути се приготвя с пресни или замразени плодове, зеленчуци, обикновено има течна съставка, която може да е обикновена вода, кокосова вода, соево или бадемово мляко и други. Въпреки че всеки вече е открил своите любими комбинации е добре да знаем някои основни правила на здравословното смути, като:

Внимавайте с количеството сладки плодове

Истина е, че плодовете са полезни, богати са на антиоксиданти, витамини и минерали. И да, правят вкуса на смутитата много добър. Но е много лесно да добавим повече от необходимото плодове съдържащи повече захар.

Смути напитката трябва да ни осигурява важни хранителни елементи, ситост за няколко часа и енергия, но не бива да натоварва излишно нивата на кръвната ни захар. Повишаването на стойностите ѝ ще провокира организма да синтезира повече инсулин. Това ще намали енергийните ви нива и ще забави метаболизма ви.

Споделяме приблизителни цифри на количеството захар в едни от най-често използваните плодове за направата на смути:

  • Банан (1 средно голям = 14 грама захар)
  • Боровинки (1 чаша = 15 грама захар)
  • Ананас (1 чаша = 16 грама захар)
  • Череши (1 чаша = 18 грама захар)
  • Манго (1 чаша = 22 грама захар)
  • Фурми (1 бр. плод = 16 грама захар)
  • Малини (100 грама = 5 грама захар)
  • Боровинки (100 грама = 5 грама захар)

Добавете някои зеленчуци

Тъмните листни зеленчуци са изключително полезни и важна част от всяко здравословно смути. Осигуряват ни антиоксиданти, витамини и минерали имат ниско калорийно съдържание. Намаляват риска от рак, сърдечносъдови заболявания. Спанакът, зеле кейл, са сред едни от най-предпочитаните зеленчуци за смути.

7 здравословни рецепти за смути

Не забравяйте за протеините

Здравословното смути трябва да е идеалният баланс между мазнини, протеини и въглехидрати. Протеините са важни, защото те хранят мускулите, участват в метаболитните процеси, осигуряват ни енергия и ситост. Кисело мляко, прясно мляко, сурови ядки, нискомаслена извара, тофу, са подходящи за смути напитки.

Вегетариански храни, съдържащи повече желязо от месото

Добавете фибри

Семената, ядките са богати на фибри, които ни помагат да сме сити, намаляват запека, подобряват храносмилането, поддържат нивата на холестерола в норма. Добавете към вашите смути напитки овесени ядки, семена от чиа, ленено семе, бадеми, орехи, шамфъстък.

Забравете добавените подсладители

Много рецепти за смути изискват добавяне на мед, кленов сироп или друг подсладител. Плодовете обаче са отличен източник на естествени захари. Наистина не е необходимо да добавяте допълнителни подсладители, особено към по-захарните плодове. Ако все пак искате да подсладите допълнително, внимавайте с количеството на подсладителя.

Снимка: Unsplash