Много деца попадат под прицела на други деца насилници. Тормозът в училище, детската градина, детската площадка, е често срещан проблем сред малчуганите.

Много деца развиват психологически проблеми, комплекси, страх от обвързване, затруднения в споделянето, доверието в по-късна възраст. Психологическият тормоз изобщо не е за подценяване, защото може да нанесе трайни щети върху психиката на детето.

Като родители можете да поговорите с детето си, да му обясните как стоят нещата при поява на тормоз от страна на други деца в училище. Детето трябва да знае колко важно е да не се поддава на тези провокации, да не ги приема лично и присърце.

Знаци, че детето ви е тормозено в училище

Злонамерените деца, които нападат по-слаби, свити и възпитани деца обикновено очакват някаква реакция от жертвите си. Реакцията най-често е уплаха, отбрана, агресивни нападки от страна на детето в стремежа да се защити.

Най-доброто, което тормозеното дете може да направи, за да парира нападките, е да използва някои реплики, с които да обърка своите емоционални мъчители. Кои са те?

1. „Това, което казваш, не е особено приятно“

Типично за децата е да обиждат в отговор на обидите. Това е нормална реакция, според психолозите. Обиждащите и тормозещите очакват тази реакция. Използването на непредсказуемо изречение ги обърква и печели точки. Именно заради това е необходимо да научите детето си да реагира по подобен начин, за да парира децата, които се опитват да го тормозят.

2. „О, това е много интересно!“

Сарказмът може да е изключително полезен при нападение или психологически тормоз. Насилниците не обичат уверени хора. Смущават се от тяхното поведение и по-скоро изглеждат смешни и жалки, отколкото страшни.

Едни от най-честите проблеми в училище

Още по темата

3. „Няма да стоя и да слушам това.“

Когато детето просто се обърне и победоносно напусне действието, мощта на насилниците бива отнета с подобен жест.

4. Да не казва нищо.

Кажете на детето си да пренебрегва подобно поведение от страна на други деца насилници. Те се нуждаят от диалога, който се получава, когато детето отговаря. По този начин черпят енергия от неговите думи и реакции и могат умело да ги използват срещу него. Когато човек пренебрегва подобно поведение, ответната страна губи силата си.

5. На друго дете, което е тормозено: „Ела с мен!“

Ако детето ви е свидетел на тормоз над друго дете, научете го как да каже или да направи нещо, за да му помогне. Важно е децата да са социално отговорни, а не наблюдатели. Това ще им помогне в изключително много сфери в живота занапред.