Бременността е колкото приятен и вълнуващ момент за една бъдеща майка, толкова и кризисен период, който крие своите рискове за здравето.

През бременността могат да се появят честите и характерни симптоми като гадене, замайване, повръщане през първия триместър, болки в гърба, газове, подуване на крайниците.

Но може да се появи и гестационен диабет, който най-често се отключва през втория или третия триместър.

Гестационният диабет представлява повишаване нивата на кръвната захар по време на бременността, който в повечето случаи отшумява след раждането, но може и да остане като трайно състояние. 

Характеризира се с наддаване на тегло както на майката, така и на бебето. Жените с инсулинова резистентност и метаболитен синдром, както и тези с фамилна анамнеза, свързана с диабета, са в рискова група. Тази тема ще се дискутира по време на онлайн изданието на Форум бременност и детско здраве, който ще се проведе на 30 май от 16.30 часа.

Гестационният диабет се контролира с медикаменти и специална диета.

Добрата новина е, че при упоритост и постоянство контролът може да стане и само с подходящата храна, стига наблюдаващият лекар да е съгласен.

Как да се храните при гестационен диабет?

Избирайте правилните въглехидрати 

Не всички въглехидрати повишават еднакво кръвната захар и инсулина. Някои го правят по-драстично и рязко, други предполагат бавно разграждане и запазване на нивата на кръвната захар.

5 признака, че сте заплашени от диабет

Сред подходящите въглехидрати при гестационен диабет са:

  • пълнозърнести храни, овесени ядки, кафяв ориз, киноа;
  • бобови растения;
  • пълнозърнест хляб и паста;
  • зеленчуци и плодове.

Премахнете продуктите с добавена захар 

Храните, които съдържат въглехидрати, но не и фибри, повишават рязко и многократно допустимите нива на глюкозата в кръвта. Това увеличава инсулиновата резистентност в организма и затруднява обработката на захарите и запазването на нивата на кръвната захар.

Избягвайте: 

  • газирани напитки;
  • подсладени напитки;
  • натурални сокове;
  • бял хляб и паста;
  • пакетирани храни с рафинирана захар и подсладители, печива;
  • сладкиши и десерти.

Защо картофите не се препоръчват по време на бременност?

Още по темата

Следете порциите си

Дори когато ядете правилните въглехидрати, тяхното количество е от значение. Големината на порцията е от огромна важност, затова задължително похапването трябва да става на малки порции по няколко пъти на ден. Така се запазват нивата на кръвната захар. Организмът се предпазва от резки повишавания и спадове в показателите, които могат да окажат вредно влияние върху развитието на плода.

Леките закуски са препоръчителни. Продължителното гладуване е рисковано, тъй като предполага прекалено спадане на глюкозата в кръвта.

Винаги комбинирайте въглехидратите с протеини и мазнини 

Това правило важи не само при гестационен диабет, но и при диабет тип 1 и 2, метаболитен синдром и инсулинова резистентност. Здравословното хранене препоръчва внимателната комбинация на хранителните вещества, така че те да бъдат усвоени от организма по възможно най-добрия начин.

Подходящи протеини и мазнини: 

  • постно месо като пилешко, говеждо, риба, яйца;
  • кисело мляко, извара;
  • ядки, семена;
  • авокадо;
  • зехтин.