Мода

Шопингът – кога се превръща в ониомания?

Шопингът е най-масовият женски спорт

04.03.2013г. / 17 22ч.
Надежда Маринова
Снимка: Reuters

Снимка: Reuters

Шопингът е най-масовият женски спорт. Най-често го практикуваме 4 пъти годишно, преди смяната на сезоните, но и по всяко време, когато имаме нужда от нова дреха, чанта или обувки. Някои го наричат „наглеждане“ и „следене“. Вярно е – постоянно трябва да държим под око витрините и да сме нащрек за новите тенденции – материи, кройки, модели, цветове, съчетания.

Дотук всичко е в реда на нормалното. Жени сме все пак. Кога обаче шопингът минава здравословните граници и се превръща в зависимост?

Свързани статии

Медиците побързаха да признаят шопингохолизма за заболяване и го именуваха с научен термин – ониомания. Той означава: непреодолимо желание да купиш нещо, като не обръщаш внимание на необходимостта или последствията. Пазаруването се превръща в почивка, развлечение и развива самостоятелен смисъл.

Причините за такъв модел на поведение могат да бъдат:

Интелигентността и тактичността може да ви изиграят лоша шега. Понеже сте с добър характер, не можете да противостоите на напористата продавачка, която на всяка цена иска да ви пробута блузата, която случайно сте загледали, пипнали или сте попитали колко струва. Да, това им е работата – продавачите са обучени в манипулационни техники, за да привличат повече клиенти.

Жертви на шопингохолизма стават самотните жени. Самотата и скуката ви карат да се разходите по магазините – няма закъде да бързате, имате много време за губене, а и една нова блуза ще ви донесе толкова много удоволствие.

Опит за бягство от лошо настроение и депресия. Тогава светът губи цветовете и формите си и толкова много ви се иска да почувствате мъничко радост. Един път може да опитате. Но влезете ли във втори магазин, купите ли си втора покупка – да знаете, че страдате от ониомания.

Снимка: Reuters

Хората, страдащи от ониомания, често са имали тъжно и бедно детство. Затова после като големи искат да компенсират и да попълнят пропуснатото. Гонят количеството, а не качеството.

Комплексите – кой ли ги няма! Мислим си, че не сме достатъчно красиви, умни, богати. Придобиването на нови дрехи и аксесоари ще ни отличи от тълпата, ще бъдем забелязвани повече и оценявани. Подобна тактика е начин за самоутвърждаване, не само в обществото, но и в собствените ни очи. Отново най-важното е да осъзнаем къде е границата на нормалния шопинг и да не забравяме – колкото инвестираме във външността, същото количество да вложим и в личностно усъвършенстване.

Коментирай