Няма точно определена диета, с която да си помогнете, ако страдате от артрит. Това инвалидизиращо заболяване, което не само че причинява болка, но и с времето отнема възможността ви за нормално движение, „напада“ хиляди хора всяка година.

Младите хора също стават все по-често жертва на артрита. Лечението обикновено включва стероидни препарати или нестероидни противовъзпалителни средства. Първите предполагат наддаване на тегло, подпухване и задръжка на течности, а вторите – проблеми със стомаха, болки, язви, раздразнена стомашна лигавица и други.

За да облекчите състоянието си и да намалите максимално приема на тези медикаменти със странични ефекти, трябва да се съобразите със строга питателна диета, която да е балансирана, да облекчава симптомите ви и същевременно да не ви помага да качвате излишни килограми.

Какво да ядем при артрит?

Има много объркващи, различни и противоречиви мнения по въпроса за това коя е подходящата диета при артрит. Различните храни носят различни ползи и вреди за различните случаи, затова е трудно да се определи строга диета.

Важно е да се гарантира прием на всички хранителни вещества в балансиран вид, за да може тялото да получи всичко необходимо. Набляга се на плодовете и зеленчуците, по-мазната риба, богатите на калций и желязо храни.

Най-важно е да се изключат добавените захари и наситените мазнини.

Наднормено тегло

При наднормено тегло симптомите на артрит се обострят, защото тежестта върху възпалените стави е много по-голяма. Те трябва да носят многократно по-тежко тяло.

При артрита движението е много важно. Ставите трябва да изпълняват различни движения, за да се премахне усещането за скованост. Колкото по-малко движите ставите си, толкова повече се увеличава болката и невъзможността за нормално движение.

Затова е важна и балансираната диета. Така ще спомогнете за редукцията на излишното тегло, а и чрез хранителните вещества ще доставите на организма си необходимото за намаляване симптомите на болестта.

Дневният прием на калории не трябва да надвишава 2000. Ако сте активни и изпълнявате редовни физически упражнения или работата ви е свързана с непрекъснато движение, можете да си позволите и 2500 калории на ден.

Какво да не ядете?

Много храни, особено готовите и пакетираните, съдържат добавени количества сол или захар. И двата бели компонента са враг на артрита. Колкото и да подобряват вкуса на нашите ястия и продукти, солта и захарта са пагубни за артритно болните, най-вече в по-големи количества.

Избягвайте наситените мазнини, а също така и „диетичните“ храни и напитки, защото те съдържат изкуствени подсладители, които вредят още повече на организма.

Какво да ядете?

Една истински здравословна диета за страдащи от артрит трябва да включва:

  • Много плодове и зеленчуци;
  • Храни с високо съдържание на нишесте и фибри;
  • Храни с ниско съдържание на мазнини, а с високо съдържание на мононенаситени и полиненаситени мастни киселини;
  • Храни, бедни на сол и захар.

Още по темата

Балансираната диета трябва да съдържа въглехидрати, белтъчини, мазнини, витамини, минерали и фибри. Въглехидратите дават енергия. Протеините са от съществено значение за растежа и възстановяването на организма.

Витамините и минералите играят важна роля за здравословното и правилно функциониране на процесите в организма.

Мононенаситените и полиненаситените мастни киселини участват в изграждането на стените на клетките и тяхното заздравяване, така че и без тях няма как да минете.

Стремете се да включвате тези групи храни всеки ден:

  • Хляб, зърнени храни и картофи;
  • Плодове и зеленчуци;
  • Месо, риба и други алтернативи;
  • Мляко и млечни храни.