Кълновете не са сезонна храна, но през зимата са ни най-необходими, поради слабото разнообразие на пресни зеленчуци и възможността да развием авитаминоза. Иначе в магазините ги има целогодишно, вкъщи също може да ги отглеждате през 4-те сезона.

Ето цените от един супермаркет в София:

Пшеница 100 г – 1.55 лв.
Люцерна 100 г – 2.35 лв.
Трикольор (моркови, соя и люцерна) 300 г – 4.39 лв.
Алфа и ряпа – 100 г – 2.45 лв.
Моркови и китайско зеле – 100 г – 2.75 лв.
Броколи – 100 г – 2.85 лв.
Лук – 50 г – 3.69 лв.
Китайски боб – 200 г – 2.49 лв.
Зеле – 100 г – 2.65 лв.

Както и много други храни, ако си ги приготвим вкъщи, кълновете ни излизат по-евтино. Отглеждането им не е трудно, и процесът не изисква много време. Най-бързо стават кълновете от слънчоглед – само за 4-5 часа, на други им трябват няколко дни. Измивайте ги поне 2 пъти на ден – сутрин и вечер, а когато сте си у дома, може и 3 пъти на ден. Всички зърна и семки могат да покълнат, може да ядете кълна веднага, след като пробие зърното или да изчакате, докато се образува крехко стебълце.

Обезателно трябва да внимаваме да не преядем с тях, тъй като подуват стомаха. Боб, грах, леща, соя, жито, просо, слънчогледови семки, семена от ряпа, лук и др. – изберете вашите любимци. Кълновете от ряпа и лук са лютиви, житните са по-твърди от другите, най-меки са кълновете от просо, слънчоглед и соя. Може да ги комбинирате в салата със сварени зърна – например със сварено жито, елда или киноа и с почти всички зеленчуци – зеле, моркови, червено цвекло, пресен лук, пресен чесън и зелени подправки.

Защо са полезни?

Защо зърното е най-полезно точно след като е покълнало? В процеса на покълване зърното променя своя състав. Количеството на витамините и другите полезни вещества в него се увеличава няколко пъти, а количеството на въглехидратите в същото време намалява. Този процес може да се сравни с ефекта на майчинството. Когато бебето се роди (и при млекопитаещите животни) в гърдите на майката започва да се образува кърма, която е пълноценна храна за малкото дете. По същия начин зърното (майката) отдава всичките си сили за растежа на кълнчето (бебето).

В покълналото зърно се съдържат витамини В, Е, А, РР и С, литий, хром, желязо, фосфор, магнезий, калций, фибри и др. За най-полезни и балансирани по състав се считат кълновете от пшеница. Но, погледнато общо, всички кълнове са много здравословна, жива храна, истинско съкровище от майката Природа.

Как действат?

Кълновете стимулират обмяната на веществата, попълват дефицита на витамини и минерали в организма, изчистват ни от токсини и шлаки, подпомагат работата на стомашночревния тракт, нормализират микрофлората на червата, помагат при захарен диабет и различни видове алергии. Много добре влияят на кожата, косата и ноктите, затова можем да ги наречем храна за красота.

Струва си да включите кълновете в менюто си, ако искате да се храните здравословно през зимата, а и през всички сезони.

Прочетете още: