Много хора са склонни да преяждат, знаейки че това вреди сериозно на здравето. Понякога преяждането се дължи на психически проблем, понякога го правим просто защото ни е вкусно. А често пъти си мислим, че храните, с които прекаляваме, не могат да ни навредят.

Това, разбира се, не е вярно. Съществуват храни, с чиято прекомерна консумация може да се навреди сериозно на здравето. Ето кои са те:

Моркови

Те са пълни с витамини, минерали и фибри. Винаги са включвани в класациите за най-полезни и диетични храни. Но злоупотребата с морковите може да донесе доста неприятности, защото натрупването на големи количества бета-каротин, съдържащ се в морковите, предизвиква пигментация на кожата.

Състоянието, известно като каротинемия, се дължи на натрупването на бета-каротин, което оцветява кожата в характерен жълт до оранжев цвят. Възможна е поява на кожни лезии, особено на дланите, стъпалата, коленете и носната лигавица.

Това състояние се среща най-често при деца, които се хранят с пюре от моркови, но може да се случи и при възрастни.

Препоръчителната доза моркови на ден е приблизително половин чаена чаша.

Кафе

Много хора не обръщат внимание на това колко чаши кафе на ден изпиват. Доказано е, че препоръчителната доза е 2 чаши. Но често тази бройка се надхвърля многократно и дори съвсем осъзнато.

Сутрешното кафе енергизира и ободрява и подобрява продуктивността на мозъка. Забележимите странични ефекти от предозирането с кофеин могат да включват безсъние, безпокойство, гадене, аритмия, мускулни тремори, главоболие. Дори в някои случаи предозирането с кофеин може да е фатално. Съществуват документирани случаи на сърдечен арест (спиране на сърцето) вследствие на кофеиново натравяне. Но това са редки случаи.

Въпреки това е добре да следите консумацията на кофеин, за да избегнете гореспоменатите странични ефекти.

Вода

Изненадващо, но водата също е напитка, с която организмът може да се пренасити! Лекарите и диетолозите съветват да се пие по 2л на ден за поддържане на здравословните функции на организма.

Водната интоксикация се случва, когато сме изпили толкова много вода, че тя да разреди до краен предел натрия в кръвта, създавайки електролитен дисбаланс.

Състоянието се нарича хипонатриемия и съществува като риск най-вече при атлетите и спортистите. Те са склонни да развият хипонатриемия заради прекомерното пиене на вода по време и след тренировка.

Още по темата

Индийско орехче

На пръв поглед индийското орехче е безобидна подправка, но и тя може да се предозира и то доста неприятно. Свръхконсумацията на индийско орехче може да доведе до халюцинации и състояния, съизмерими с наркотично опиянение.

Неприятни странични ефекти от прекомерната консумация на подправката обикновено се появяват между 3 и 8 часа след поглъщането. Те включват тревожност, страх и чувство за предстояща гибел. В такива моменти не е сигурно как ще реагира съзнанието за справяне с проблема. В по-тежки случаи са възможни суицидни опити (опити за самоубийство).

Свръхдозите с индийско орехче много рядко са смъртоносни. Препоръчителната дневна доза е не повече от 5 г.

Суши с риба тон

Любителите на суши обикновено не могат да се наситят само на 2-3 хапки от вкусния японски деликатес! Но яденето на прекалено много сурова риба тон (защото оригиналната рецепта за суши е със сурова риба) внася в организма прекомерни количества живак, който се съдържа в рибата тон, а и в много други.

Живакът може да доведе до редица неврологични проблеми и е особено вреден при бременни и малки деца. За тях дори е препоръчително избягването на рибата тон.