Ряпата е коренен зеленчук, известен със своя леко горчив и пикантен вкус, в зависимост от сорта. Както грудката, така и листата ѝ могат да се консумират, но в листа съдържа по-висока концентрация на съединения и хранителни вещества, отколкото в коренната част. Известният римски философ Плиний Стари, смятал ряпата за една от най-важните храни на своето време.

Намалява риска от развитието на рак

Ряпата е от семейството на кръстоцветните зеленчуци. Съдържа високи нива на антиоксиданти и фитонутриенти, за които се смята, че намаляват риска от развитието на рак. Изследванията показват, че растителните съединения, като глюкозинолатите (които ряпата съдържа), помагат на черния дроб да образуват токсини, които да се борят с ефектите на канцерогените и дори да възпрепятстват растежа на тумори.

Полезна е за сърцето

Ряпата има противовъзпалителни свойства, които се считат за ключови за предотвратяване на инфаркти и сърдечни заболявания. Също така могат да помогнат на организма да понижи холестерола. Зеленчукът е богат и на витамин В9, който е от съществено значение за здравето и функцията на сърцето. 

Малко калории и много фибри

С едва 51 калории на чаша, ряпата осигурява почти 5 грама фибри - значително количество, като се има предвид, че жените се нуждаят от 25 грама всеки ден, а мъжете се от 38 грама дневно. Фибрите могат да ви помогнат за подобряване функцията на храносмилателния тракт и намаляват риска от запек. Ако спазвате диета, добавете към менюто си и ряпа. 

Храни, богати на полезния калий (галерия)

За добро зрение

Ряпата е чудесен източник на витамин С, като една порция осигурява около половината от препоръчителната дневна стойност на хранителните вещества. Адекватната консумация на антиоксиданта има огромни ползи за здравето, включително това на очите.

Още по темата

Той помага за намаляване риска от дегенерация на макулата и предлага по-добра защита от увреждане в резултат на ултравиолетова светлина.

Подобрява състоянието на кожата

Както отбелязахме, зеленчукът е добър източник на естествени антиоксиданти, които са толкова важни за здравето ни. Витамини С и А, както и бета-каротинът, манганът, могат да намалят вредното въздействие на свободните радикали и да подобрят значително вида и здравето на кожата ни. 

Снимка: Istock