Не всички храни могат да се консумират сурови, разбира се, но сред огромното разнообразие от хранителни продукти се открояват няколко, които е наистина препоръчително да се ядат сурови. Термичната обработка нарушава техните хранителни свойства и понижава ефекта от полезните вещества в тях. Кои са тези храни?

Броколи

Някога яли ли сте сурови броколи? Вероятно отговорът е „не“. Обикновено броколите се варят, задушават на пара, пекат или пържат. Изследване от 2008 година обаче показва, че дори най-малката термична обработка нарушава полезните вещества в тези зеленчуци. Консумирани сурови, броколите имат силен антираков ефект, намаляват риска от сърдечносъдови заболявания, възпаления в тялото, депресия.

Храни, спомагащи за синтеза на хиалуронова киселина

Лук

Всички видове лук са препълнени с хранителни вещества, полезни в много отношения. Активното вещество в лука – кверцетин, ефективно се бори с редица злокачествени процеси в тялото, предпазвайки го от развитие на рак.

Чесън

Подобно на лука, чесънът съдържа едно също така полезно активно вещество, наречено алицин. Този мощен антиоксидант предпазва сърдечносъдовата система от дегенеративни заболявания и се бори с възпалителните процеси в тялото. Когато чесънът бива сготвен на повече от 200 градуса температура, алицинът губи значителна част от свойствата си.

Боровинки

Най-добре е да ядете боровинките пресни, защото антиоксидантите, витамините и полифенолите в тях се разпадат при термична обработка. Консумацията на пресни горски плодове помага на организма ви да се възползва от всички тези вещества максимално.

Червени чушки

Червените чушки са прекрасни на вкус, когато са печени и мариновани, но консумацията им в прясно състояние зарежда организма с огромни количества витамин С.

Още по темата

10 много богати на магнезий храни

Къдраво зеле (кейл)

Както повечето кръстоцветни зеленчуци, така и къдравото зеле е препълнено с полезни вещества. В него се съдържат ензими и антиоксиданти, които се борят с възпаленията и подобряват сърдечносъдовата система. Термичната обработка нарушава свойствата на тези вещества, заради което е по-добре да бъдат консумирани пресни.

Червено цвекло

Може да се изненадате, но червеното цвекло също е сред храните, които е по-добре да се ядат в сурово състояние. То е изключително богато на фибри, фолати, витамин В9, витамин С, манган. Всички те губят голяма част от свойствата си при готвене на висока температура.

Ананас

Ананасът е плод, който у нас рядко консумираме суров. Печем го в сладкишите си или си го купуваме под формата на компоти и консерви с добавени сиропи и захари. Консумиран пресен обаче, ананасът има много мощни противовъзпалителни свойства благодарение на бромелаина в състава си. Следващият път, когато приготвяте барбекю и посегнете към ананаса като прекрасно печено на скара допълнение към месото, оставете го суров. Здравето ви ще ви е благодарно.