Как се грижите за здравето на червата си? Храната и напитките, които консумираме всеки ден, допринасят за поддържане на тяхното добро състояние или обратно – могат да навредят. Така например, едни от най-полезните са зеле, броколи, зеле кейл, сусамов тахан. Кои други полезни храни имат очистващ ефект, вижте в следващите редове.

Добавете към менюто си киноа и кафяв ориз

Минимално обработените цели зърна като кафяв ориз, овес и киноа са чудесна храна за здравето на червата, освен ако нямате непоносимост към овес. Тези храни са богати на фибри, прочистват дебелото черво, а редовната им консумация може да намали риска от колоректален рак.

Хапвайте боб, грах и леща

Бобовите растения също ни осигуряват здравословни фибри. Според специалисти, редовната консумация на растителни фибри, намалява с до 35% образуването на полипи на дебелото черво.

4 начина да контролирате размера на порциите

Семена от чиа

Консумацията на само 2 супени лъжици семена от чиа ще ви осигури до 40 процента от дневните нужди от фибри. Както и мляното ленено семе, те детоксикират червата, като подобряват и храносмилането. Може да ги накисвате предварително във вода, да ги добавяте към овесена каша, смутита, кремчета.

Най-добрите видове месо за жените

Хапвайте сардини, пъстърва и сьомга

Рибата е суперхрана, която е важна не само за здравето на очите, сърцето, но и за здравето на червата. По-мазните видове като сьомга, сардини и пъстърва, ни осигуряват полезните омега-3 мастни киселини. Според учени тези хранителни елементи могат да намалят риска от развитието на ракови клетки на дебелото черво. Ето защо хапвайте 2-3 пъти седмично риба, ако обичате скумрия, тя също влиза в списъка на полезните риби.

Още по темата

Не забравяйте за орехите

Орехите не само ни осигуряват фибри, но също така съдържат омега 3 мастни киселини под формата на алфа-линоленова киселина. Консумацията им също спомага за прочистването на червата. Хубаво е да ги хапвате сурови, да ги накисвате предварително във вода или печени. За предпочитане е да избягвате тези със сол, карамел, подправки.

Млечни продукти

Ферментиралите млечни продукти като кисело мляко, кефир, осигуряват на организма полезни пробиотици. За редовната консумация на кисело мляко (освен ако не страдате от лактозна непоносимост) се смята, че може да намали с до 38% риска от развитието на колоректален рак. Също така, натуралното кисело мляко благоприятства храносмилането, намалява подуването на корема, газовете, запека.