Животът с диабет не е никак лесен. Страдащите от коварното заболяване трябва да са много внимателни в храненето и двигателната си активност, за да съумяват да контролират стойностите на кръвната захар и инсулина правилно.

Когато се касае до диабет тип II, нещата не са по-различни. Добрата новина е, че със стриктни навици състоянието може да се контролира без прием на медикаменти или с минимален такъв.

Често обаче страдащите от диабет тип II допускат грешки, с които влошават състоянието си, повишават рязко нивата на кръвната захар и неусетно създават условия за отключване на усложнения в състоянието си.

8 златни правила на закуска за диабетици

Кои са тези грешки и как да ги поправите, за да държите състоянието си под контрол?

Пропускане на хранения и преяждане в края на деня.

Много хора, включително и такива, които не страдат от диабет тип II, живеят по този начин. Нямат време за здравословно хранене по няколко пъти на ден, притиснати са от работа и крайни срокове, заради които прекарват часове в седнало положение без никакво движение. Тези вредни ежедневни навици влошават диабета и правят състоянието му трудно контролируемо.

За капак на всичко преяждането късно вечер повишава рязко нивата на кръвната захар и инсулина, което поставя организма пред сериозно предизвикателство.

За да контролирате нивата на захарта и инсулина е необходимо да се храните 3 до 5 пъти на ден с малки порции храна, съдържащи балансирано меню от протеини, мазнини и малко количество бавно разграждащи се въглехидрати. От огромно значение е да закусвате редовно и да не вечеряте късно, още по-малко с обилна порция храна, която да остане необработена до момента на заспиването.

Похапване късно вечер или през нощта

Когато гледате телевизия вечер е изкушаващо да си вземете нещо за хрупане, а защо не порция сладолед. Излишните калории, които добавяте към дневния си прием затрудняват панкреаса и черния дроб, като това прави процеса на овладяване и контрол на кръвната захар крайно трудно за организма.

Не проверявате кръвната захар, когато е необходимо

Лекуващият ви лекар ще ви препоръча през какъв интервал от време да правите регулярни тестове на нивата на кръвната си захар. Не ги пропускайте, защото това дава важна представа за състоянието ви и помага в контрола на заболяването, предотвратявайки появата на усложнения. Не само покачването на глюкозата в кръвта е опасно. Резките ѝ спадове могат да предизвикат сериозни проблеми, включително кома.

Пиете алкохол на празен стомах

Пиенето дори на една или две чаши алкохол на гладно е противопоказно. За страдащи от диабет тип II този вреден навик предизвиква рязък спад в кръвната захар, което е животозастрашаващо състояние. Това се случва, тъй като алкохолът се филтрира от черния дроб. Той е отговорен и за складирането на обработените захари и въглехидрати след хранене. Консумацията на алкохол предизвиква ниско освобождаване на захари от черния дроб до 24 часа след изпиването му. Ето защо пиенето на алкохол е по-добре да се случва по време на хранене или след това. По този начин нивата на глюкозата се запазват сравнително стабилни.

Още по темата

Топ 5 забранени храни за диабетици

Постоянно сваляне и качване на килограми вследствие на диети с йо-йо ефект

Диетите с бързи резултати в краткосрочен план може да са ефективни за кратко, но в дългосрочен са вредни за здравето. Хората с диабет в никакъв случай не трябва да пазят подобни диети, защото рязкото покачване и спадане на теглото в кратки интервали има пагубно въздействие върху нивата на кръвната захар.

Не правите достатъчно кардио упражнения

Диабет тип II е съпроводен от инсулинова резистентност на клетките, което пречи на усвояването му и правилния контрол на кръвната захар. Движението, от друга страна, действа като ускорител на усвояването на инсулина. Затова е задължително да се упражнявате по 20-30 минути на ден, ако страдате от това заболяване.

Седене твърде дълго през деня

Заседналият начин на живот прави риска от усложнения още по-голям, ако страдате от диабет тип II. Проучване от 2015 година, публикувано в Annals of Internal Medicine показва, че основна част от контрола на диабета е движението. Заседналият начин на живот затруднява контрола на кръвната захар и спомага за трансформирането на хранителните вещества в мазнини, трупани в мастни депа по цялото тяло, най-вече около талията.