Серотонинът е наричан хормон на щастието и това не е случайно. Той съдейства за подобряването на настроението и положителното усещане за света. Когато нивата му в организма са ниски, това може да доведе не само до лошо настроение, но и до депресия. В много случаи лекарите предписват леки стимуланти на синтеза и усвояването на серотонина, а в по-тежките дори и антидепресанти.

8 храни, които помагат при сезонна депресия

Контролът на серотонина се налага не само заради настроението и овладяването на депресията. Този невротрансмитер има множество функции, важни за организма, психиката, емоциите, здравето като цяло.

Какви са ползите от серотонина?

Серотонинът се синтезира от една специфична незаменима аминокиселина – триптофан. Тя се произвежда в тялото, но се внася и отвън чрез храната. Триптофанът е много важен, защото той съдейства за преноса на неврологични сигнали от стомашно-чревния тракт към мозъка до всяка клетка на тялото. Посредством редица сложни метаболитни процеси, триптофанът се превръща в серотонин в тялото. Това е и една от причините той да е основна активна съставка в някои медикаменти и добавки срещу депресия.

Според prevention.com, серотонинът участва и в съсирването на кръвта, въпреки че няма много солидни научни доказателства за това твърдение. Учените смятат, че серотонинът може да повлияе на процесите на съсирването, както и на синтеза на костно вещество, на процесите, протичащи в сърдечносъдовата и нервната система.

Добра идея ли е да ядете банан вечер преди лягане?

Серотонинът оказва влияние и върху апетита, съня, сексуалната функция, паметта и концентрацията. Ниските му нива могат да повлияят на нормалното протичане на функциите в тези системи.

Смята се, че недостатъчното количество серотонин в тялото може да предизвика депресия. По тази причина той се свързва с механизмите на настроението и цялостното светоусещане. Дефицитът на серотонин може да причини нарушения в биохимичните процеси в мозъка.

Как можете да увеличите нивата на серотонин в тялото по натурални начини без лекарства и да подобрите настроението?

Движете се повече

Упражненията, тренировките, физическата активност като цяло съдейства за отделянето на триптофан. При физическа активност се освобождават ендорфини, които са специфични биохимикали, подобряващи настроението. Редовните тренировки могат да помогнат да се чувствате по-добре емоционално.

Как тялото ни подсказва, че не сме щастливи

Още по темата

Повече светлина

Слънчевата светлина провокира синтеза на витамин D в тялото, а той е съществен елемент за повишаването на серотонина. Без достатъчно количество витамин D в тялото усвояването на серотонина е затруднено, тъй като са взаимносвързани. Не пускайте пердетата и щорите в дома си. Разхождайте се на слънчева светлина колкото можете повече.

Медитация

Медитацията може да помогне за подобряване на настроението. Тази древна практика е доказала ползите си през вековете. Възползвайте се от техниките за дишане и успокояване на нервната система, които медитацията предлага.

4 начина да стимулирате хормоните на щастието

Яжте храни, богати на триптофан

Триптофанът се среща в по-големи количества в някои храни. За да подобрите настроението, наблегнете на тях. Сред най-богатите източници на триптофан са бананите, пуешкото, пилешкото, бобовите, пълнозърнестите храни.