Тя, звездата

Елена Деянова: Радвам се на младите родители, които откриват и развиват творческите заложби на децата си

12.09.2012г. / 12 39ч.
Джадала Мария
Елена Деянова: Радвам се на младите родители, които откриват и развиват творческите заложби на децата си

Най-новата детска книжка на Елена Деянова е „Медунко“. За нея, за отглеждането на децата с любов и за поезията си говорим в това интервю за Az-jenata.bg.

Кое е трудното при работата с деца, в контекста на работата Ви като Ръководител на Ателието за художествено писане?
Ателието за художествено писане бе създадено към читалище „Никола Вапцаров“ в Пазарджик по проект, подкрепен от фондация „Обществен фонд Пазарджик“. От тази есен започва нашият пети творчески сезон с порасналите вече момичета и момчета, които с интерес създават художествени текстове, изненадвайки и себе си и нас, и своите приятели.
За да мечтаят, да мислят, да създават, да интерпретират и да споделят на тях им е нужен искрен контакт и доверие. Голяма е отговорността на ръководителя към децата – по-малки или по-големи. В процеса на работа и обучение ти създаваш, възпитаваш, вдъхновяваш, подкрепяш и насърчаваш с ясната мисъл, че нямаш право на грешка и че те ще дойдат отново в ателието само ако им е интересно и ти си успял да ги направиш част от каузата, и стъпка по стъпка си ги превърнал в екип, и те са станали приятели. Всичко това е преодоляване на трудности, но и голямо предизвикателство и удовлетворение от това да ги видиш как разцъфтяват и са горди със себе си.

Как днешните родители подхождат към творческите заложби на децата си, отделят ли им достатъчно време и подпомагат ли развитието им, според Вас?
Радвам се на младите родители, които откриват и развиват творческите заложби на децата си. Този е начинът да ги направят уверени, да им вдъхнат самочувствие, да ги накарат да се чувстват значими, да бъдат по-организирани и успяващи. Много важно е как да бъдат подредени приоритетите, за да има време за извънучилищните форми на занимания. Днешните деца са много ангажирани и понякога една творческа форма, в която участват е на последно място или много лесно може да бъде заменена с друга, която се смята за по-полезна, но в същия момент трябва да сме наясно какво дава на детето творчеството – свобода на духа, отключване на съзнанието, цял свят от фантазии и мечти. Много важна е родителската подкрепа по време на творчески продукции и изяви. Това изпълва децата с увереност и гордост.

Как протичат заниманията в ателието Ви? Колко деца идват? От кои класове?
В началото ателието събра 25 деца от различни възрасти и училища. Работихме в две групи на малките (до 4-ти клас) и на по-големите момичета и момчета (до 8-и клас). Заниманията се посещаваха и от деца от Дневния център за деца с увреждания „Вяра, Надежда, Любов“ гр. Пазарджик, които чрез своите възможности успяха да предадат уникалното си послание и да се сприятелят с останалите деца. Сега най-активни членове на Ателието за художествено писане са 12 деца, 5 от които вече гимназисти, останалите до 7 клас.

Какво си пожелавате за новата учебна година в Ателие по художествено писане?
През новата учебна година ателието ще предложи нови творчески форми, свързани със създаването на художествени текстове, съчетани с уменията на децата да рисуват, да използват средствата на фотографията, музиката и създаване на презентационни умения. Ще поканим нови приятели и ще подготвим за печат нов сборник с техни творби.

Темата за опазването на природата е основната в новата Ви книжка „Медунко“ – разкажете ни за нея.
Най-хубавото в книжката е, че Голямата гора пее. Пее с гласа на всички свои вековни дървета и животинки. Всяка тревичка пее в Голямата гора. Много важно е децата да чуят този глас и това да ги направи грижовни и съпричастни с цялата природа. Голямата гора всъщност е символ на живата природа и посланието да я пазим чиста звучи с гласа на всички горски зверчета, цветя, пчели, пеперуди и горски извори. Това е и най-важното послание, което децата, израствайки, трябва да пренесат през времето и да следват.

Познават ли, според Вас, днешните деца българските автори?
Дали децата познават българските автори зависи от всички нас – родители, учители, творци. В повечето случаи те се ограничават с включените в учебните планове книги и летни списъци. Но дори и до тях, повечето деца се докосват „по диагонал“ – търсят адаптираните издания, преглеждат откъси или търсят филм по произведението. Защо известни творби на български автори стоят така далечни и неразбрани от съвременните деца? В каква степен съвременната българска белетристика е представена в учебното съдържание? Може би ценностите са подменени преди още днешните деца да се родят... Може би в голямата си част възрастните, които трябва да им помогнат и да ги насочат, звучат твърде изкуствено и не могат да им създадат атмосферата на самото произведение като време, като изказ и лексикални особености. Да, времето на днешните деца е различно – технологизирано, динамично, извънземно и със свой език, но тук е и отговорността ни като възрастни и хора с опит – да им покажем стойностните неща, да ги научим да обичат и ценят езика си, да могат да откриват красотата и многообразието му, неговата мелодия и сила. Това определено ще ги срещне и с творчеството на най-добрите български автори.

Как, според Вас, можем да стимулираме децата да четат повече?
Когато децата израстват в среда, в която родителите им четат и разговарят за книги, те определено проявяват интерес и от най-крехката си възраст обичат да докосват книгите, обичат да се сгушват в приказките и да пътешестват с тях. Четенето развива не само тяхната словесност, то е пътуване към нови светове, отключване на въображението им, истинско приключение и преживяване, което ги прави по-добри, по-уверени, разбиращи себе си и приятелите си. Децата трябва да бъдат насърчавани да четат. Да не пропуснат да прочетат книги, които формират характера им, които ги правят по-смели и ги карат да мечтаят.
На първо място родителите могат да създадат интерес към хубавите книги. Ежегодните кампании, подкрепящи четенето на децата имат голямо значение, тъй като по атрактивен начин насочват вниманието на децата към света на книгите, правят ги участници, съпричастни и значими. В тази посока обществените библиотеки имат ново модерно мислене. Като започнем от активно променящия се облик на колекциите им и стигнем до всички събития, които се случват в тях, ориентирани все в тази посока да бъдат осъзнати ползите от четенето на книги чрез представянето им в приятелска среда, срещи с творци, споделяне, разговори за книги и творчески изяви на децата. Добре структурираните детски образователни портали и сайтове за деца имат определен принос в активирането на детското четене. Една възможност за участие и комуникация, за виртуално пътуване в света на любимите книги и едно голямо забавление.

Пожеланието Ви за читателките на Az-jenata.bg?
Животът ни показва всеки ден чудеса. Сбъднете най-голямото чудо – бъдете живи и здрави за децата си, за всички, които обичате!

Прочетете още:

Коментирай