Свободно време

Хората трябва да са активни участници в създаването на по-добър живот

Коментира Илияна Николова, Изпълнителен директор на Фондация „Работилница за граждански инициативи“

05.06.2018г. / 10 56ч.
Михаела Лазарова
Илияна Николова, Изпълнителен директор на Фондация „Работилница за граждански инициативи“

Илияна Николова, Изпълнителен директор на Фондация „Работилница за граждански инициативи“

„Гражданите не са пасивни консуматори, а активни участници в развитието на средата, в която живеят“. Това казва Илияна Николова, Изпълнителен директор на Фондация „Работилница за граждански инициативи“.

Поводът е второто издание на социално отговорната инициатива „Ти и Lidl за по-добър живот“, в рамките на която до 10 юни Лидл България отделя по 3 ст. на всеки касов бон, като със събраните средства ще бъдат финансирани обществено значими проекти в цялата страна.

Така с всяка покупка, хората помагат и подкрепят смелите и стойностни идеи. Как можем да променяме средата около нас? И как хиляди вече виждат реалните резултати от инициативата? Отговорите разберете в разговора по-долу.

В момента тече второто издание на социално отговорната инициатива „Ти и Lidl за по-добър живот“. Разкажете ни повече за нея.

Това е най-голямата социално отговорна инициатива на Лидл България, чието първо издание се проведе миналата година. Тогава Лидл България ни покани за партньор заедно с Български дарителски форум, като компанията имаше една основна цел – с тази инициатива да допринесе за по-пълноценния и качествен живот на хората от различните региони. Цел, която ние напълно споделяме и разпознахме като своя.

Вярваме, че гражданите не са пасивни консуматори, а активни участници в създаването и развитието на средата, в която живеят. И именно тяхното активизиране за подобряване качеството на живот в различните населени места е основният фактор за постигане на устойчив растеж. Точно това е хубавото на тази инициатива – че дава възможност на хората да помагат само докато пазаруват – без да правят нищо допълнително. И по този начин да допринасят за едно по-добро утре.

Това е пример, че когато хората, бизнесът и неправителственият сектор обединят своите идеи и енергия, наистина можем да променяме средата по един положителен начин. Фактът, че миналата година получихме 425 проекта – което е най-големият брой кандидатури, получаван от частен корпоративен дарител в страната до момента, а с помощта на клиентите на Lidl бяха събрани над 250 000 лв. е знак, че тази формула работи.

Как точно помагат хората – какво трябва да направят?

Не трябва да правят нищо по-различно от това, което ежедневно правят, а именно, да пазаруват. До 10 юни Лидл България отделя по 3 ст. на всеки касов бон, като със събраните средства ще финансира обществено значими проекти в 4 области – образование, култура и историческо наследство, опазване на околната среда и активен начин на живот. До 20 юни пък е срокът, до който граждански организации могат да кандидатстват с проектни предложения на сайта на инициативата lidl.bg/ti.

От ляво на дясно: Красимира Величкова, Директор на Български дарителски форум, Димитър Желев от Сдружение български географски портал „Географ БГ“, Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на Лидл България, Камен Козарев от Сдружение „Приятели на Регионален природонаучен музей – Пловдив“ и Илияна Николова

А какви са резултатите от проектите от миналогодишното издание на инициативата? Има ли вече реални резултати?

Като част от миналогодишното издание на инициативата бяха финансирани общо 31 проекта в цялата страна. Всеки един от тези проекти вече е малка или по-голяма крачка в посока по-добрия и качествен живот. Ще ви дам само малка част от положителните примери: близо 16 000 ученика ще получат достъп до по-ефективно образование по география и икономика благодарение на проекта „Поколение на иновациите“ на „Български географски портал – Географ БГ“.

Като част от него, бяха проведени интерактивни обучения на повече от 70 учители от София, Варна, Карлово, Хасково и други населени места, като предстоят още дейности, с помощта на които да се интегрират съвременни и модерни практики в обученията по география. Общо 3 000 души пък са участвали в състезания по воден слалом, велошествия, крос преходи и много други спортни инициативи, които са част от проекта „Периметър здраве“ в Русе.

Над 2000 деца и родители от Пловдив са спортували благодарение на комбинираната спортна площадка, изградена в детска градина „Малкият принц“, а изграденият приключенски лагер „Момчил юнак“ в с. Момчиловци, до Смолян, ще даде възможност на над 260 деца да спортуват сред природата, като участват в туристически преходи, игри на открито и дори звездни наблюдения. Благодарение на инициативата Природонаучния музей в Пловдив ще се превърне в модерно интерактивно място, в което децата да учат с много желание с помощта на съвременните информационни технологии.

Друг много хубав проект е този на фондация „Очи на четири лапи“ – „Светът на слепите хора“, който се опитва да възпита у малките деца социална чувствителност към хората със зрителни увреждания. В рамките на проекта вече 600 деца са преминали през обучение, като предстоят да бъдат обучени още 1 400 деца.

Така вече имаме поне 2 000 души, които ще общуват със слепите като с нормални хора и няма да затварят вратата пред незрящ с куче-водач. И всичко това е благодарение на клиентите на Lidl, които пазарувайки, подкрепят реализацията на подобни стойностни идеи.

Как бихте оценили нивото на корпоративното дарителство в България?

Екипът на ФРГИ отдавна работим за развитие на корпоративното дарителство. Първият корпоративен фонд, създаден при фондация, беше създаден от българска банка преди повече от десетилетие (2004 г.) именно при нас. За съжаление, през последните 5 години се очерта тенденция на ежегодно свиване на обемите на дарени средства в България.

На база дългогодишния ни опит, познаваме тенденциите в развитието на дарителството, работим активно с различни компании и именно от тази позиция „Ти и Lidl за по-добър живот“ е един много хубав пример за това как можем да активизираме гражданите за постигането на устойчив растеж и как компаниите могат да търсят устойчиви решения на съществуващи проблеми в партньорство с граждански организации и разбира се, с помощта на хората.

Коментирай