В България често мърморим как изоставаме от останалата част от Европейския съюз и как не се прави достатъчно, за да се наваксва разликата. В някои отношения обаче не е така. Едно от тях е достъпът до интернет и скоростта на достъпа. Над 72 процента от домакинствата в България имат достъп до интернет, като 98 процента от тях използват бърза широколентова връзка. При това ръстът между 2017-а и 2018-а е бил почти 10%.

Данните сочат, че процентното разпределение мъже/жени е почти 50 на 50, като мъжете използват малко по-често интернет редовно (65 срещу 62,5%). Ясно е и защо – повече новини и спорт, които привличат по-лесно вниманието им.

Двойно нарастване на дяла на пазаруващите онлайн

По-любопитната статистика обаче е, че за периода 2012-2017-а делът на хората в България, които пазаруват онлайн е нараснал два пъти. Според евростат той е бил 10% през 2012-а и 20% през 2017-а. Там вече дамите имат предимство – почти 22% от тях пазаруват онлайн срещу 20% за мъжете. Което едва ли е чак толкова учудващо – все пак ние знаем, че за мъжете шопингът е изпитание. Докато за дамите е много повече – удоволствие, отпускане и дори понякога изпитание на волята.

Естествено, хората, които пазаруват, предпочитат намаленията. Ако можеш да си купиш нещо за по-малко пари, какъв смисъл има да даваш повече? А с навлизането на интернет във всяка една сфера от живота, търсенето на намаления става безболезнено. Вече не е нужно да чакаш съседката да ти каже, че в кварталните магазини има по-ниски цени. Търсиш онлайн магазините, които ти трябват, разглеждаш и решаваш. Логично, има и сайтове, като Kimbino, които предлагат добре подредени онлайн брошури, за да не се губи излишно време.

Ползата от онлайн листовките

Знаем колко е досадно пощенската кутия да прелива от хартиени листовки. А и кому е нужно да ги събира и да рови в тях за точно определено нещо, при положение, че може много по-бързо и лесно да провери онлайн. Спестява време, а и бензин – няма висене в задръствания и обикаляне по магазини. Влизаш, проверяваш, намираш и купуваш. Пък и забързаният живот в големия град не оставя много свободно време, така че то трябва да се използва максимално добре.

Статистиката сочи, че точно хората от големите градове най-често влизат в сайта. София (почти 50%) е на първо място, след това са Пловдив, Варна и Бургас. Най-често го правят потребителите в активна възраст – близо 60% от посещенията са на хора между 25 и 44 години. Средно те изкарват около пет минути в сайта, които са напълно достатъчни да се проверят каталозите и офертите на даден магазин и да се сравни с най-близката конкуренция. След което се взима и мотивирано решение къде и какво ще се пазарува.

Що се отнася до половото разделение, тук дамите имат огромен превес – 75% от потребителите на kimbino.bg са жени. Което показва и по-бързо ориентиране в процеса на търсене на онлайн намаления. А и самият факт, че веригите за пазаруване за всекидневни стоки са след козметичните такива е показателен.

Заб. Използвани са данни на Евростат, НСИ и kimbino.bg