Свободно време

„Феноменът „Тесла“ – Хамиш Маккензи

Как Илън Мъск разпали електрическа революция, която ще сложи край на ерата на петрола

01.06.2019г. / 06 36ч.
Аз жената
Корица: издателство "Хермес"

Корица: издателство "Хермес"

За книгата

Навсякъде по света електромобилите набират все по-голяма популярност, а бизнес магнати влагат баснословни суми в задвижването на глобална електромобилна революция.

Отличеният с множество награди Model 3 на „Тесла“ – луксозен електромобил, пуснат в продажба през 2018 г., променя възгледите на обществото за моторните превозни средства.

Междувременно главният изпълнителен директор – Илън Мъск, предизвиква полемики в Туитър, а растящият дълг на „Тесла“ изправя компанията на ръба на финансовата пропаст.

Във „Феноменът „Тесла“ ще разберете защо Мъск се опълчва както срещу нови играчи, така и срещу титани от автомобилната индустрия. Това е историята на една компания, готова на всичко, за да превърне всяка кола на пътя в електромобил.
Затегнете коланите!

За автора

Хамиш Маккензи е автор от Нова Зеландия, който живее в Сан Франциско. Работил е в отдела за комуникации в „Тесла“ и „Кик“, а преди това е бил журналист, чиито основни интереси са технологичните и социалните проблеми. Той е съучредител на стартъп издателство с абонамент.

Още в началото на книгата Хамиш Маккензи се обръща към читателите с думите:

Преди да започнете да четете, нека ви предупредя следното: Да, аз съм бивш служител на „Тесла“. Вярвам в мисията на компанията. Дори притежавам акции в нея. Също така обаче поемам и ангажимент към читателя. На тези страници се стремя да изложа обективна гледна точка за добрите страни на „Тесла“, както и за напълно реалните трудности, пред които е изправена компанията.

Въпреки това, тази книга не е история на вътрешен човек – оставям тази работа на жълтите блогове, – нито пък е само и единствено за „Тесла“. Тя е за нещо много по-голямо. Това е историята за един непоколебим стартъп от Силициевата долина, който промени цялата автомобилна индустрия, като междувременно вдъхнови куп добре финансирани имитатори от Калифорния чак до Китай. Това е поглед на системно ниво върху технологичната и икономическата промяна, които ще повлияят на живота на всички хора по света. Това е история за революцията, започната от „Тесла“... Това е историята за начина, по който електромобилът се превърна в троянския кон за новата енергийна икономика. Вярвам, че това е най-важната история в технологиите на XXI в.

3 интересни факта, които ще откриете във „Феноменът „Тесла“

Електромобилите и Китай

Електромобилите се радват на особено внимание в Китай. След като правителството си задава за цел на пътищата до 2020 г. да има пет милиона коли с алтернативна енергия, държавата започва да предлага финансови награди за компаниите, които надминат квотите за продажби на електромобили и акумулаторен капацитет. Китайските власти разпореждат местните обществени институции да осигурят електромобили, произведени в Китай, на всички свои департаменти, като също така предлагат и финансови облаги с цел насърчаване инвестициите в сфери като наемането на автомобили, рециклирането на акумулатори, операции в инфраструктурата за зареждащи станции и др.

Друга цел, която Китай си поставя, е до 2020 г. половината автомобили на пътя да бъдат оборудвани с разширен софтуер за безопасност, 20% да бъдат високоавтономни до 2025 г. и 10% да са с пълно автономно управление до 2030 г. Според експертите, това поставя краен срок, след който автомобилните производители ще бъдат принудени да спрат да продават бензинови коли.

Поставките за чаши

Първите модели на „Тесла“ далеч не са били съвършени. Макар че осигуряват плавно управление и ускорение, те се „отличавали“ и с пропускащи покриви, чистачки, зацапващи предното стъкло, кошмарни задни седалки, които са прекалено твърди, и един евтин интериор, сравняван с този на „Хонда Акорд“. Основният упрек на по-ранните собственици на „Тесла“ в Съединените щати обаче се оказва липсата на поставки за чаши! Явно колите могат да се движат без бензин, но шофьорите не могат без сутрешното си кафе. Във всички следващи модели на „Тесла“ има такива поставки.

Лаптопите и смартфоните могат да направят електромобилите по-достъпни

Към днешна дата факторът номер едно, който възпира „Тесла“ да предлага по-евтини автомобили, е енергийният разход за единица от неговите литиевойонни акумулаторни блокове. Това е и причината компанията да започне да продава само автомобили от висок клас, в които цената на акумулаторния блок се компенсира от по-високата цена на самия автомобил. През последните две десетилетия обаче литиевойонните батерии непрекъснато бележат спад на цените в резултат на натиск от разпространението на лаптопите и смартфоните.

Тази тенденция се очаква да продължи и в съчетание с още по-ефективен производствен процес, до 2023 г. на пазара е възможно да се появи кола с качеството на Model 3 на стойност от 25 000 долара. В тази връзка бившият изпълнителен директор на „Сиско“ заявява: „След 2025 г. няма да има финансов смисъл да купувате нова кола с бензинов двигател на който и да е пазар. (...) До 2030 г. леките коли с бензинови двигатели ще се превърнат в еквивалента на каруци с коне“.

Сред страниците на книгата ще разберете още: каква е връзката между търговията със сол и бъдещето на нефтената индустрия, как се развива икономиката в Югоизточна Азия, кои са основните играчи на пазара за електромобили в Китай и как решенията, взети от администрацията на Тръмп, могат да повлияят върху бъдещето на електромобилите.

Откъс

ПРИТОК НА ЕЛЕКТРОНИ <

„Собствено ви увеселително влакче."
През лятото на 2014 г. баща ми дойде на гости от Нова Зеландия в Сан Франциско. За да го зарадвам, взех назаем един Model S за уикенда. Не му казах нищо за плана, но скоро след като пристигна, му предложих да направим разходка до близкия парк, където бях паркирал колата. Когато наближихме, се престорих на изненадан, като посочих към отсрещната страна на улицата и възкликнах: „О, виж, Model S!". Татко, 64-годишен фен на Илън Мъск, който никога не бе виждал на живо автомобил на „Тесла“, моментално се насочи към него. Той захлупи шепи върху предното стъкло, за да огледа купето на колата, а аз незабелязано се приближих отзад и задействах централното отключване от джоба си. Хромираните дръжки на вратите автоматично се издадоха. Татко се дръпна изненадан. „Да влизаме“, казах аз. Той се изсмя радостно като дете.
На следващия ден отидохме с Model S до долината Напа, където посетихме винарни с приятели, които реагираха с открито възхищение при вида на лъскавия червен седан. „Разбираш, че си успял, когато караш из Напа с автомобил на „Тесла“!", възкликна един от тях. Към средата на 2014 г., две години след представянето на първите автомобили, „Тесла“ вече бе набрала огромна популярност, превръщайки се в нещо като фетиш за хората, впечатлени от най-новите джаджи или индикатори за богатство. Ефектните самоприбиращи се дръжки на вратите станаха отличителна черта на Model S и моментално се превръщаха в тема на разговор. Колата помагаше да се впишеш дори и в най-престижните курорти в Напа. Тя мигновено биваше разпознавана като символ на иновациите в Силиконовата долина, на авангардното мислене, като още една стъпка напред от ерата на изкопаемите горива.
На връщане от Напа отстъпих на татко мястото зад волана. През по-голямата част от деня бях карал така, че да съхраня заряда на акумулатора. От Сан Франциско до Напа разстоянието е приблизително 100 км и исках да съм сигурен, че разполагаме с достатъчно заряд, който да ни осигури комфортно отиване и връщане, като в същото време се съобразих с допълнителните километри, необходими за обиколката на винарните. По онова време най-близката електростанция се намираше на 65 км в противоположната посока, но аз не можех да лиша татко от върховното удоволствие да натисне газта до дупка на най-значимия автомобил след „Форд T".
Model S е първата кола, която „Тесла“ произвежда сама, както и първата, която подсказва, че ерата на господство на двигателя с вътрешно горене е към своя край. Едно зареждане на 85-киловатчасовия акумулатор дава възможност на колата да измине пробег от 426 км. За пръв път собствениците на електромобили могат спокойно да пътуват далеч извън града, уверени, че ще имат достатъчно мощност, за да се върнат вкъщи. Колата притежава впечатляващи високотехнологични характеристики, включително и 7-инчов сензорен екран, който служи като контролно табло, от което пасажерите могат да получат достъп до пътни карти, да регулират звуковата уредба или да контролират люка на покрива на автомобила. Подобрения като автоматично окачване и крийп контрол могат да бъдат получени по безжичен път (ОТА*) чрез софтуерни обновления както при преносим компютър. Шофьорите могат безплатно да презареждат електромобила на предназначени за целта зареждащи станции, наречени „Супeрчарджър“, които „Тесла“ изгражда по целия свят.
За разлика от електрическите си предшественици като „Нисан Лийф“ и Мицубиши i-MiEV, Model S също така е значително по-практичен, със седем пътнически места – ако броим двете допълнителни задни седалки – и предлага повече от два кубични метра багажно пространство, включително преден багажник поради липсата на двигателен блок. Макар и изработена от алуминий и поставена върху литиевойонна батерия, която без термална защита може да се възпламени по феноменален начин, Model S получава добра оценка за безопасност. Тежащият 454 кг акумулатор е разположен полегато и е интегриран в шасито под купето, придавайки на електромобила нисък център на гравитация, което го прави трудно податлив на обръщане. Без двигателен блок предната част на колата разполага с по-голяма зона на колапс, която обира енергията при челен сблъсък, а покривът, подсилен с пресован алуминий и борова стомана, чупи машината, предназначена за тестване на здравината му.
На цена от 100 000 долара Model S далеч не е евтин, но бързо набира последователи, особено сред заможната прослойка от техничари в Калифорния, където компанията намира и първите си купувачи. Също като айпода на „Апъл“, електромобилът на „Тесла“ е красив и полезен потребителски артикул, който, макар и скъп, кара конкуренцията да изглежда старомодна. В края на 2012 г. колата получава всички възможни награди в автомобилната индустрия, най-забележителната от които е „Кола на годината“ на „Мотър Тренд“. Но преди всичко Model S е радост за шофьора. Електрическият двигател произвежда внезапен въртящ момент, позволявайки достигането на магистрални скорости за секунди. Усещането при натискане на педала за газта е като при скоростно влакче в увеселителен парк.
След като баща ми взе завой с близо 2,5-тонния жребец и продължи по прав участък от пътя, аз го окуражих да даде газ. Можете да си представите как щеше да изглежда следващият момент на забавен кадър – сякаш е сцена от „Бързи и яростни: Отмъщението на дядо“. Камерата дава в едър план овехтялата му дясна маратонка, повдигаща се над педала на газта, за да увеличи максимално напрежението от очакването на неизбежното натискане на педала. Музиката се променя с ефект на сдъвкана магнетофонна лента във версия на мощна рок песен, докато Вселената си поема дълбоко дъх. И само след миг седемгодишната маратонка се стоварва с болезнено бавна и съдбовна решимост, окончателно отприщвайки яростта си, върху нищо неподозиращия педал. В този момент действието се връща към нормална скорост, мощният звуков съпровод избухва с цел покачване на адреналина и педалът безмилостно е натиснат към пода на кабината. Камерите бързо показват как главите ни се отмятат назад, удряйки се в облегалките, стомасите ни мигом стават идеално плоски, каквито последно са били в детството ни, и върху лицата ни се изписват зашеметени, глупави усмивки. Това представлява резултатът от внезапния поток електрони, нахлул от акумулаторния блок на Model S. Това е усещането, връхлитащо човек, когато скоростта на автомобила достига от нулата до 100 км в час само за 4 секунди.
„Не е зле“, каза татко.
*Over-the-air – по въздуха (от англ.). – Б. пр.

На книжния пазар от 28 май 2019 г.
Превод: Тодор Стоянов
Обем: 320 стр.
Издателство: „Хермес“
ISBN: 978-954-26-1890-4
Корична цена: 19,95 лв.

Коментирай
Здраве и красота