Спокойният сън е от съществено значение за растежа, развитието и психичното благополучие на детето. Липсата на сън има неблагоприятно въздействие върху здравето, училищните постижения и поведението на подрастващите.

Масово децата имат проблеми със съня, изпитват трудности при заспиването или продължителността на дълбокия сън. Проучванията показват, че решаването на проблемите със съня на детето могат да подобрят неговото здраве и поведение.

Опитайте следните 8 съвета, които ще ви помогнат да подобрите навиците за сън на детето ви.

Внимавайте какво ядат

Избягвайте да допускате детето ви да яде големи порции непосредствено преди лягане. Уверете се, че храните и напитките, които приема не съдържат кофеин. Той може да дебне от изненадващи места, включително в газирани напитки, шоколад, сладолед и други десерти.

Храните, които помагат на съня са киселото мляко, фъстъченото масло, сиренето, овесените ядки, бананите, домашното птиче месо и яйцата.

Избягвайте видеоигрите преди лягане

Проучване от 2007 година показва, че децата, които играят на видеоигри час преди лягане или непосредствено преди това, имат значителни смущения в съня. Ако детето ви обича да играе на такива игри, уверете се, че поне не го прави преди лягане.

Направете времето преди сън специално

Децата са склонни да се отпускат, когато родителите им показват привързаност. Затова създайте приятна обстановка преди лягане – прегръщайте детето, галете го по главата, четете приказка или разказвайте история. Всички тези ритуали помагат за лесното заспиване и непробудния сън на детето.

Удобството е ключ към здрав сън

Постарайте се да осигурите на детето дрехи и спално бельо, които да му носят комфорт. Важно е да не ограничават движенията му и да не предизвикват дразнения. Избирайте само естествени материи.

Задайте рутина

Лягането по едно и също време е от значение както за децата, така и за възрастните. Придържайте се към рутината и детето ще привикне към заспиването по часовник след извършване на ритуалите преди лягане – миене на зъби, къпане, четене на приказка.

Избягвайте енергизиращи дейности преди лягане

Децата много лесно се ентусиазират. Когато играят енергични игри преди лягане или правят нещо, което силно подбужда ентусиазма им, те трудно могат да заспят след това.

Постарайте се да накарате детето да се чувства максимално спокойно преди лягане, особено ако наблюденията ви показват, че има проблеми със съня.

Още по темата

Изключете електрониката

Уредите, мобилните телефони, компютрите, лампите, електронните будилници, телевизорите – всички те излъчват някаква светлина и електрическо поле, които пречат на секрецията на мелатонин, толкова важен за съня.

Тъмнина

Спането на тъмнина е най-полезно именно заради продукцията на мелатонин. Изследванията показват, че наличието на светлина по време на сън влияе неблагоприятно върху съня, имунната функция и ендокринните процеси.

Ако детето ви има страх от тъмното, което често се случва, заспиването на тъмно би било проблем. Опитайте поне да премахнете всички електронни устройства от стаята и да сложите тъмни завеси, които да не допринасят допълнително за възпрепятстването на съня, след като детето заспи.