Сънят е от огромно значение за развитието на децата. В различните етапи от живота си децата имат нужда от различно количество сън.

Малките бебета спят средно по около 12 часа на ден с известни будни интервали, през които се хранят или имат нужда от смяна на пелените. По-големите деца спят по около 10 часа, а тийнейджърите имат нужда от 8-9 часа сън, подобно на възрастните, но често сънят им е доста по-кратък, предвид емоционални състояния, училищни ангажименти и други.

Някои деца са по-проблемни по отношение на съня от други. Затова неминуемо родителите си задават въпроса дали детето им получава достатъчно сън. Най-големите кризи в съня са при преминаването от детска в училищна възраст, както и преминаването от една училищна степен в по-горна.

Липсата на сън при подрастващи деца и тийнейджъри може да доведе до поведенчески, емоционални проблеми, както и затруднения в обучението. Това е така, защото сънят влияе на определени области на мозъка, контролиращи емоциите и реакциите, пише home-remedies-for-you.com.

Кои са признаците, че детето ви спи достатъчно?

  • Заспива лесно вечерта – това му отнема средно между 15 и 30 минути;
  • Не се буди през нощта и не се нуждае от приспиване и увещаване да се приготви за сън;
  • Будно и активно е през целия ден. Не се чувства отпаднало и сънливо, способно е да извършва всичките си задължения в училище, но и му остава енергия за игра.

Ако обаче с вашето дете нещата не стоят така, то вероятно има проблем със съня. По какъв начин можете да повлияете на детето, за да му помогнете да подобри съня си?

* Направете времето за сън нещо, което детето с нетърпение да очаква. Това може да стане например чрез специален ритуал, който да е забавен и едновременно с това отпускащ за детето. Така то ще заспива по-лесно в точното за него време.

Още по темата

* Създайте рутина. Тя е необходима, за да се настрои организмът да функционира правилно в различните часове на денонощието. Определените ритуали и приготовленията, които детето трябва да извърши преди лягане. Научете го да отделя време за вечеря и баня. Така ще бъдат избегнати спадове в настроението и способностите на детето да научава нова информация.

* Рутината важи през целия ден. Наблягайте на нея от сутринта до вечерта. Трябва да се поставя акцент върху задачите и графика на детето за хранене, игри, уроци, домашни задължения през целия ден.

* Махнете телевизора от детската стая. Ако няма телевизор, по-добре не слагайте, дори детето да ви моли. Редно е спалнята да е предназначена само за почивка. Всякаква техника вътре би попречила на нормалния сън, включително телефони, компютри, видеоигри.

Снимки: iStock