Семейство

Децата по-често в музеите

11.11.2011г. / 13 43ч.
Вергиния Генова
Децата по-често в музеите

Добра идея и добра практика е учениците да се водят организирано на посещения в музеи, галерии, различни експозиции и други исторически и културни паметници.
Всъщност музеите са отворени основно за тях, защото кои друг има възможност и толкова голям интерес и потребност да обикаля в работно време?

Предимствата:
Много по-интересно и запомнящо преживяване е за децата – да видят, да пипнат, да чуят на място за даденото историческо събитие или за конкретната епоха, животно или минерал. Поне веднъж в месеца могат да посетят Природонаучния музей, Етнографския, Музея „Земята и хората“ или просто най-близкия до училището. Винаги може да се обвърже с някой урок.

Недостатъците:
Много по-сложно за организация, по-отговорно и по-трудоемко. Малко учители се наемат да водят цял клас по оживените градски улици.

Възможности:
Ако има добра воля и повече инициативност е възможно да се осъществява ползотворно сътрудничество и синхронизация на програмите на музеите, театрите, зоологическите градини, доброволческите организации и други, така че музеите да не пустеят и децата да не тъпеят само на чина. Може да се наемат повече хора и транспорт, които да заведат децата до въпросното място, където да могат да изслушат урок по темата, и защо не да се включат в някакво практическо мероприятие – като да нахранят някои животни в зоопарка, да облекат старинни носии или пък да изработят сами нещо. Още някъде в нас се пази черен пясък от музея „Земята и хората“, защото на някакво изложение всяко дете имаше възможност да пресява злато.

Със сигурност трябва да се търсят начини и да се реализират проекти, за да може историческата памет да се съживи и да се представи по интересен и достъпен начин на децата.
Дори и без голяма обществена и институционална подкрепа и днес има учители, които в училищно или извън училищно време, с повод и без повод водят групи деца до някои близък музей. Дано това да бъде добра практика в повече училища и въпросните културни институции да са по-отворени към учениците и да създават все повече програми и експозиции, специално за тях.

Прочетете още:

Коментирай
0 rate up comment 0 rate down comment
Райна ( преди 11 години )
Ще препоръчам на всички бг музей да обръщат специално внимание на децата - за тях трябва да има отделна презентация, съобразена с възрастта им и любопитството им. Да се отворят детски кътове - работилници към музеите, които например да работят в съботите или през ваканциите. Иначе музеите са скучни за децата.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Свободно време