Модната индустрия е изправена пред много бавен и мъчителен процес на оцеляване. Закриват се хиляди търговски структури, като например 50% от италианските модни къщи и фабрики са в несъстоятелност. Над 1100 фабрики за облекло в Бангладеш са с отменени поръчки на стойност 1,5 млрд. долара. А в България колапсът на модния и шивашкия сектор е също толкова шокиращ – между 40 и 60% от търговските обекти и фабриките за мода са затворени. Това заяви проф. д. н. Любомир Стойков, председател на Академията за мода, в предаването „Бизнес старт“, с водещ Живка Попатанасова.

Основното предизвикателство за модния бранш е спадът на търсенето и причините са няколко: рязкото отслабване на покупателната способност, големите логистични проблеми, отмяната на текстилни изложения, демотивацията на хората да следват модата в условията на карантина и изолация и, разбира се, здравните отражения на коронавируса“.

Но въпреки сегашните негативни обстоятелства в бранша се забелязват и някои положителни аспекти, породени от пандемията, стана ясно от разговора.

„Клиентите вече започнаха да оценяват грешките на така наречената „shopping-мания“ и презапасяването с дрехи, които имат малко на брой функционални характеристики“, коментира проф. Любомир Стойков.

Безспорно има промяна в разбиранията за елегантност и официалност. Хората предпочитат и избират всекидневното бизнес облекло, дори и в рамките на дистанционната работа, вместо строго официално-деловия стил“.

От разговора стана ясно, че бутиковите магазини са вече далеч по-гъвкави в техния процес на работа, като разчитат повече на хибридните продажби.

В заключение проф. Любомир Стойков сподели, че многобройни известни модни къщи и критици, както и козметични компании, са оказали подкрепа в борбата с пандемията.

Луксът не обърна гръб на страдащите и нуждаещите се от помощ, което от своя страна ще допринесе за промяна на отношението към модата в бъдеще“.

Целият разговор вижте във видеото.