Всеки който е летял със самолет, вероятно е изпитвал неприятното усещане при турбуленция поне веднъж в живота си. Самолетът се тресе, възможно е седалките да започнат да вибрират, има вероятност и машината да претърпи съвсем леки отклонения от курса си. Не всеки обаче е имал нещастието да изпита турбуленция в ясно време, какъвто лош късмет наскоро имаха пътниците на борда на Турските авиолинии, претърпели попадане на самолета в силно турбулентна зона в небето над Ню Йорк, причинила наранявания на близо 30 от пасажерите.

Списъкът с подобни случаи е дълъг и, за съжаление, феноменът не е рядкост. Още по-притеснителното е, че според специалисти силните турбуленции, възникнали в ясно време, ще са още по-често явление, с което производителите на авиотехника и пилотите на самолети ще трябва да се борят.

Според списание „Форбс“ загубите на авиокомпаниите нарастват с 500 милиона всяка година заради забавени полети и повреди, възникнали вследствие на внезапна силна турбуленция.

Съществуват признаци, че в бъдеще тези опасни феномени ще зачестят. Защо?

Експерти от Университета в Рийдинг предвиждат, че случаите на турбуленции от този тип ще нараснат с до 149% на годишна база, пише rd.com.

Доктор Пол Уилямс, който е част от екипа изследователи, казва, че никога не се е притеснявал от турбуленциите до момента, в който не се е включил в проучването, установявайки инцидентите и нараняванията, причинени от тях. Той смята, че най-добрата превантивна мярка е затегнатият колан, който много пасажери пренебрегват.

Коланът, разбира се, не е гаранция за избягване на наранявания, защото някой пътник може да падне върху вас по време на инцидент и да ви нарани сериозно, но все пак е най-добрата мярка, намаляваща риска от сериозни травми, застрашаващи живота.

Друго изследване на учени от Advanced Atmospheric Sciences установява, че предстои зачестяване на случаите на турбуленции в ясно време заради бързо настъпващите промени в трансатлантическите въздушни маси през зимата. Това може да доведе до значителен ръст във всички категории за сила и честота на турбуленциите и свързаните с тях проблеми във въздухоплаването. Оказва се, че промените в климатичните условия на планетата засягат и този аспект от живота ни, а именно безопасността на въздушния транспорт.

Какво е турбуленция?

Съвсем просто казано турбуленция е бурен вятър или завихряне на въздушни маси. Тя се измерва в четири степени – лека, умерена, тежка и екстремална. Леката турбуленция предизвиква съвсем незначително трептене на самолета, като при малка неравност на пътя при пътуване с автомобил. При нея не бихте имали проблем да се разхождате във фюзелажа на самолета.

Умерената турбуленция се чувства по-натрапчиво. Машината трепти и се усещат странични разклащания. Възможно е и да се наблюдава трептене на седалките. Умерената и леката турбуленция са предвидими и обикновено пилотите на самолета моментално задействат светлинната уредба, задължаваща пътниците да закопчаят коланите си.

Още по темата

Тежката турбуленция е сравнително по-рядка и, за съжаление, не може да бъде предвидена, както и екстремалната, при която са много възможни тежки наранявания, дори смърт вследствие на получените травми. Този феномен се случва внезапно и пътниците, седящи без колан или движещи се свободно по пътеката във фюзелажа са във висок риск от наранявания. Те могат да бъдат буквално изхвърлени във въздуха, а удряйки се в тавана на самолета и падайки отново на земята да претърпят сериозни травми.

Компанията „Боинг“ разработва иновативна технология с лазерна локация, която да предвижда отрано наближаването на потенциално опасна въздушна зона. Това би помогнало на пилотите да реагират навреме и да избегнат преминаването през тази турбулентна зона, както и да предупредят пасажерите да затегнат коланите си.

Опасна ли е турбуленцията за състоянието на самолетите?

Колкото и ужасяваща да се струва на пътниците, турбуленцията по-скоро не застрашава функционалността и състоянието на летателната машина. Всички съвременни самолети са специално конструирани по начин, който да им позволява да устоят на турбуленции от четирите степени.