В основата стоят Асоциация “Деметра” и БЦДИ с техните клонове и представителства в страната – София, Пловдив, Бургас, Хасково, Горна Оряховица, Благоевград. След нова среща на инициаторите ще се вземе решение за първоначалната структура и условия за участие в Обсерваторията и на други лица, организации, експерти, представители на академичната общност, медии. Това ще бъде независима мрежа от НПО, която ще стъпи на първоначалния мониторинг на изпълнение на Закона за защита срещу домашното насилие, проведен от БЦДИ и партньори през 2007 г. и от началото на 2008 г. Тя ще събира данни за различните форми на насилие срещу жените, както и индикатори за това отначало на тяхна територия, а постепенно за цялата страна, ще извършва мониторинг на изпълнението на приетото законодателство срещу насилието срещу жени, съобразно съвместно изработени индикатори, ще извършва мониторинг на изпълнението на поетите ангажименти от страна на държавните институции на национално, регионално и местно ниво – като международни ангажименти, финансови ангажименти и др., ще задава теми и ще извършва изследвания в областта на насилието срещу жени, ще публикува на национално и местно ниво данни от работата на Обсерваторията, специализирани издания и издания за широката публика и др.
Предвижда се Обсерваторията да бъде свързана с Българската платформа на Европейското женско лоби с оглед лобиране на база на събраните данни, с подобни обсерватории в Европа, други международни инициативи за мониторинг и др. Дейността на Обсерваторията ще ползва неправителствени организации в страната и чужбина, българските институции, международни агенции и институции, обществото като цяло.
Някои основни насоки на БЦДИ (“Български център за джендър изследвания”) и партньорите й за промяна на законодателството с оглед по-ефективна защита срещу домашното насилие:
- изрично криминализиране на неизпълнението на съдебната заповед/ независимо на коя от мерките за защита, определени в заповедта/ със степенуване на наказанията според поредността на нарушението на заповедта;
- да се предвиди промяна на чл. 4 ЗЗДН за рационализиране и по-детайлно регулиране на полицейската намеса, както и за спешно стигане до съда в случаи на нужда от незабавна защита;
- да се разшири кръгът от лицата, между които може да има домашно насилие, като например лицата, които имат интимна връзка, без да е необходимо те да са били непременно в съжителство на съпружески начала или да имат общо дете;
- извън предвидените мерки за съдебна защита, да се предвиди мярка и други “подходящи мерки за защита”, за да може съдът да реагира гъвкаво;
- предвижданите наказания за посегателства върху личността свързани с домашно насилие да бъдат по-високи, отколкото за съответната телесна повреда получена извън случаите на домашно насилие; престъплението да е при всички случаи от общ характер;
- приемане на специално законодателство за доразвиване на чл. 6 от ЗЗДН с конкретни задължения на държавата по отношение на превенцията на насилието, обучение на професионалисти и услугите по защита от ДН, с предвиждане на конкретни правомощия на общините, включително за програми за насилниците; предвиждане на специални мерки за защита на определени групи срещу ДН- хора и по-специално жени и деца с увреждания, жени и деца от малцинствени групи и др.;
- предвиждане на специални мерки за защита на пострадалите от насилие, голяма част от които са маргинализирани допълнително - финансово подпомагане, правна помощ, подкрепа при отглеждане и възпитание на децата, третирането на пострадалите от ДН като специална рискова група по ЗН Заетостта;
- изрично предвиждане в държавния бюджет на институционална подкрепа за основни НПО в страната, които оказват услуги на пострадали от ДН лица;
- да се предвиди и подкрепя обучение по толерантност, като част от това да бъде и превенция и защита срещу домашното насилие.