Нитратите са соли на азотната киселина. Обичайно природата е вложила нитрати във всички плодове и зеленчуци, които ги поглъщат от почвата, а след това превръщат в протеини. Проблемът идва, когато поради обилно наторяване, нитратите са в повече от допустимата норма – тогава тези химични съединения стават опасни за човешкото здраве. Защото попадат в организма ни в чист вид, преди да са се превърнали в протеини.

Нитратите са важни за организма ни, защото участват в клетъчното дишане. Когато са в повече, се нарушава обменът на веществата и имунитетът намалява. Освен това нитратите намаляват количеството на витамините и микроелементите в тялото ни. Например, ако се намали количеството на йод в организма, от което се увеличава щитовидната жлеза. Трето важно значение на нитратите е отделянето на токсините в микрофлората на червата, от което може да възникне отравяне. Можем да познаем нитратите по бялата сърцевина на моркова и цвеклото и по жълтите жилки на динята.

При топлинна обработка зеленчуците значително се изчистват от нитрати, защото те са водно разтворими. Например при сваряването на картофи, моркови, цвекло и зеле в отварата ще останат при първите две – до 60 %, при вторите – до 40 %, а при третото – до 70 % от нитратите.

Шампиони по нитрати са листните и раннопролетните кореноплодни, отглеждани в парници.

От друга страна нали трябва в менюто ни да има и пресни сурови храни. Ето какво можем да направим, за да намалим химията в салатата:

1. Измийте обилно зеленчуците, след което ги накиснете за половин-един час в солена вода – около 1 ч. л. на чаша вода. Сменяйте водата при възможност. Обелете ги. Макар че има риск с нитратите да измием и витамините, но трябва да преценим доводите за и против.

2. Антиоксидантите намаляват риска от отравяне с нитрати. При възможност използвайте заливка за салатата с лимон, ябълков сок, ябълков оцет, червена боровинка.

3. Най-много нитрати се съдържат в тези части на растението, където се движи сокът. При цвеклото, краставицата и картофа – това е непосредствено под кората. При морковите, доматите и зелето – стеблото и кочана, а при репичката – в опашката. Като отстраните тези части, ще поемете по-малко нитрати.

4. Купувайте плодове и зеленчуци от официалните пазари и големите магазини, където има голяма вероятност съответните служби да са проверили стоката. Бабите-търговки по тротоарите и малките пазарчета може да ви пробутат храни, не само обогатени с нитрати, но и с тежки метали, ако са отглеждани в замърсен район или близо до магистрала. Някои недобросъвестни търговци имат в градините си по две лехи за всичко – тази за нас, онази – за продаване.

5. Опитайте се да отглеждате у дома лук, магданоз, копър и други зелени подправки. Те не искат много площ – няколко по-големи саксии и ще берете зелените храни направо от прозореца.

Снимка: Надежда Маринова

Прочетете още: