Мазнините са част от нашето ежедневно хранене. Дори когато спазваме диета, не бива да ги изключваме от менюто си. Важно е да знаем, че има няколко вида мазнини. Кои са те? Това са наситени, ненаситени, трансмазнини и холестерол.

Някои от тях имат редица ползи за здравето, докато с други трябва да сме особено внимателни. Не бива да забравяме, че прекомерната консумация и на здравословни мазнини може да доведе до покачване на телесното тегло.

Какви са видовете мазнини и техните източници?

Наситени

Те се свързват с повишен риск от сърдечни заболявания и високи нива на холестерол в кръвта. Обикновено, на стайна температура са в по-твърдо състояние.

Източници на наситени мазнини са масло, палмово масло, червено месо, пакетирани лакомства, млечни продукти и особено каймак на мляко, птиче месо с кожата, мас и други.

Ненаситени

Тези мазнини са важна част от здравословното хранене и спомагат за намаляване на риска от сърдечни заболявания и по-ниски нива на холестерол. Разделят се на два подвида – полиненаситени мазнини, които се намират в по-мазната риба, соево масло и бразилски орехи (класифицират се в две групи омега-3 и омега-6), и мононенаситени мазнини – зехтин, авокадо, кашу и други.

Трансмазнини

Повишават нивата на холестерола, увеличават риска от сърдечни заболявания, затлъстяване, диабет тип II. Трансмазнините са частично хидрогенирани ненаситени мастни киселини, които се съдържат в сладките лакомства, шоколад, сосове, пържени храни, чипсове, вафли, банички, инстантни супи, маргарин и други.

Защо се нуждаем от мазнини?

По този начин тялото ни функционира правилно. Срещаме какви ли не съвети за отслабване, в които се посочва консумация на нискомаслени продукти. Според професора по хранене в Оксфордския университет Сюзън Джеб, когато мазнината се изважда от продукта, тя често се заменя с нещо друго, най-често захар.

Още по темата

Консумацията на някои видове мазнини е чудесен начин за получаване на незаменими хранителни вещества, за стимулиране на метаболизма. Мазнините са ни необходими, за да може тялото ни да абсорбира по-добре витамини А, D и Е, да синтезира хормони, за мозъчната функция.

Те са мастноразтворими витамини, което означава, че те могат да се абсорбират само с помощта на мазнини.

Всяка мазнина от храна, която не се използва от клетките на тялото ви, като енергия, се превръща в телесна мазнина. Това важи и за всички неизползвани въглехидрати и протеини, които също се превръщат в телесни мазнини.