Лутеинът е каротеноид, който придава зелен, червен, жълт или оранжев цвят на зеленчуците. Той е и добре известно хранително вещество за поддържане на здравето на очите и предотвратяване на дегенерация на макулата. Може да си го набавим чрез прием на хранителни добавки, след консултация със специалист или да добавим в менюто си храни, които са богати на него. Добри примери за такива са домати, зеле кейл, марули, портокали, годжи бери.

Вижте още 10 вкусни и полезни храни за здрави очи.

Тиква

Има много причини есента и зимата да хапваме по-често тиква. Консумацията ѝ ни осигурява витамин А, както и много лутеин. Два компонента, които са важни за очното здраве. Тиквата е богата на калий, както и на други полезни витамини и минерали.

Жълти и червени чушки

Ярко оцветените чушки са много богати на витамин С и лутеин, но също така на още два витамина за очното здраве – Е и А. Консумацията на чушки е полезна за кръвоносните съдове на очите и се смята, че намалява риска от катаракта.

Полезни храни, подходящи за закуска

Царевица

Наред с високите нива на лутеин, любимата царевица, която хапваме така или добавяме към салати и ястия, ни осигурява калий, фибри и витамини от група В.

Спанак

Този зеленчук е един от най-полезните, не само ако страдаме от желязодефицитна анемия, но също така и за здравето на очите. Листният зеленчук е добър източник на лутеин, както и на калций, желязо, калий и витамини А, С и К.

Храни, които подобряват притока на кислород в организма

Брюкселско зеле

Брюкселското зеле е чудесен източник на важни хранителни елементи, сред които лутеин, зеаксин (също важен за очите), фибри. Има малко калории, което го прави чудесна добавка към здравословната диета. За фитохимикалите в този зеленчук се смята, че намаляват риска от различни видове рак.

Яйца

В жълтъка на яйцето се съдържат големи количества лутеин. Вкусните яйца ни осигуряват и витамини Е, А, омега-3 мастни киселини, цинк, които също допринасят за очното здраве.

За какво е полезен сушеният касис

Сладки картофи

Чудесни за супа, салата, десерти, като гарнитура, сладките картофи, подобно на тиквата, са богати на хранителни елементи важни за цялостното здраве, като лутеин, витамин А, калий, бета-каротин, магнезий, фибри и витамин С.

Аспержи

Аспержите сякаш са пренебрегван зеленчук, а не бива. В тях също се съдържат лутеин, калций и магнезий. Освен това е чудесен източник на витамини А, К и С. Не на последно място имат малко калории, но пък задоволително количество фибри.

Още по темата

Грах

Кога за последно хапвахте грах? Чудесен е за отслабване, но също така и за здравето на очите. Грахът ни осигурява калий, магнезий, желязо, цинк и витамини от група В. Разбира се в него има и лутеин, а цинкът, освен че е важен за имунитета, кожата и косата, също така подкрепя нормалната зрителна функция.

Рукола

Руколата има малко калории, но редовната ѝ консумация се свързва с подобряване здравето на косата, костите, храносмилането. Тя ни осигурява витамин К, лутеин, витамин С, калий, калций, витамин А, който е антиоксидант и един от най-важните за очното здраве.