На 17 юли 2008 г., в рамките на кампанията “Всичко, което мога”, HPVGard с подкрепата на Дирекция “Здравеопазване” на Столична община и фармацевтична компания MSD, организира безплатни профилактични прегледи и лабораторни тестове на момичетата от Центъра за временно настаняване на сираци над 16 години “Света София”, гр. София.
Почти всички момичета от дома бяха прегледани от д-р Антоанета Ганчева, акушер-гинеколог онколог с дългогодишен стаж в Специализираната болница за активно лечение по онкология. “Над 70% от населението на света е носител на папилома вируса, причиняващ рак на шийката на матката, без да знае”, отбеляза лекарката. От разговор с нея стана ясно, че годишно в България се диагностицират над 1000 жени с рак на шийката на матката, като 1/3 от тях са в 3-и и 4-и стадий на развитие. Според д-р Ганчева две са посоките за превенция – редовни профилактични прегледи и ваксинация. “Не е необходимо жената да е девствена, за да се ваксинира, просто трябва да мине на предварителен преглед при специалист”, обясни доктор Ганчева.
От май месец 2008 година започна активационна кампания “Всичко, което мога”. Кампанията продължава усилията на сдружението да повиши здравната култура на жените. “Всичко, което мога” призовава към редовни гинекологични прегледи, повишаване познаваемостта на рака на маточната шийка и акцентира върху методите за превенция.
Първата инициатива на "HPVGard" е дългосрочната информационна кампания “Кажи на някой!". Тя има за цел да повиши познанията на българката за рака на шийката на матката и да акцентира върху заболяването като социално и обществено значимо. Основното послание на кампанията “Кажи на някой!” е, че ракът на шийката на матката е втората причина за смъртност сред младите жени след рака на гърдата и се причинява от вирус – HPV (човешки папилома вирус). Кампанията се осъществява с любезното съдействие на фармацевтичната компания Merck Sharp & Dohme IDEA Inc (MSD).
Национално сдружение за профилактика на рака на шийката на матката “HPVGard” е учредено през месец октомври 2006. Дейността на Сдружението е насочена основно към здравите хора – незасегнати от болестта. Целта на сдружението е да се популяризира заболяването рак на шийката на матката и начините за неговата профилактика. Основното послание на кампанията “Всичко, което мога” е насочено към всички момичета, млади жени и техните майки.
* * *
Ракът на шийката на матката – как да се предпазим?
Тестове за HVP – рака на шийката на матката
Ваксина срещу рак
Профилактиката на рак – само за богатите ли?