След като веднъж Румяна Ризова пътува до Банско, за да украси на място торта, подготвена за сватба в града, изненадващо получава съобщение в полунощ. Оказва се булката, която излива емоциите си: „Толкова сме щастливи! Толкова невероятна торта! Всички бяха очаровани и непрекъснато питаха кой я е приготвил. Направихте празника ни прекрасен!“.

Румяна не крие, че това е един от най-приятните моменти в работата ѝ като главен сладкар в работилничката за торти „Нещо сладко“ към столичното заведение Altruist.

„Става ти страшно приятно! Постоянно пишат клиенти с благодарности и колко са щастливи“, казва с усмивка тя, докато пием невероятно капучино (точно както тя го обича).

Румяна е превърнала близо 20-годишната си любов към сладкарството в заведение, което управлява успешно заедно с двамата си пораснали синове. Иначе по професия е филолог и е учила психология, но пътят някак съвсем естествено я отвел към пъстрия свят на сладкарството, в който се подвизава и днес.

Пътят към центъра на София

Всъщност доста преди да се появи Altruist в центъра на София, Румяна Ризова и семейството ѝ имат собствено заведение в столичния квартал „Люлин“, което успяват да развиват успешно дълги години. Когато го отварят, Румяна решава да опита да предлага сладкиши от различни места, докато открие това, което ѝ харесва. След дълго лутане и колебания, в крайна сметка решава сама да се опита да приготвя всичко, въпреки че няма особен опит.

„Казах си, че ще започна сама да правя и да измислям десерти“, припомня си Румяна, допълвайки, че в началото се е проваляла на всяка стъпка. Но докато се развива в сладкарството, тя създава една „несполучлива“ по думите ѝ торта, която „се превръща в бестселър“ и до днес присъства в менюто на Altruist. Според Румяна, за да си добър сладкар, е нужно да имаш усет кое с кое може да се комбинира и как. „Чета много. Като цяло сладкарството е наука“, допълва тя.

С времето си създава портфолио от 10-ина торти, както и няколко солени неща, но в този период работи предимно сама, а синовете ѝ помагат известно време, докато са студенти. Докато преди няколко години ѝ предлагат заведението да се изнесе някъде в центъра. Така инициират начинанието Altruist и започват да търсят място.

Румяна признава, че като цяло е била резервирана към квартала, в който се намира заведението, но семейството ѝ я убеждава, че това е правилният избор. В крайна сметка всички си разпределят успешно задачите – тя има мисията да прави божествени торти, които да карат хората да се връщат, единият ѝ син е зает с това да подбере най-доброто кафе, а вторият – да се погрижи за интериора.

„Работим заедно по принцип, но оставих на момчетата да работят повече отпред и да вложат своите идеи“, казва Румяна, която остава зад кулисите – там, където е магията на тортите.
И магията на семейния бизнес се случва.

Без право на грешка

Първоначалната идея на семейството била Румяна да спре работа, но в крайна сметка от 12-часов работен ден достига до 14-часов и няма желание да се отказва. Зарежда се от контакта с младите хора, с които работи, и е щастлива да опознава повече техния свят и идеите им. И с усмивка казва, че се чувства на 35 години.

В Altruist работят 12 души – 6 в цеха и 6 на бара. Работата потръгва изключително бързо, само за месец-два, а Румяна отдава това на факта, че хората оценяват старанието и „това, че не ги лъжеш“.

За екипа компромиси по отношение на качеството на храната и обслужването не съществуват. „Ако нещо не е както трябва в цеха, го бракуваме“, коментира Румяна и е наясно, че това е най-голямата сила на семейния ѝ бизнес.

„Когато хората усетят нещо хубаво и това хубаво се повтаря, те не ти изневеряват. Ще ти изневерят веднага щом нещо не им хареса“, коментира тя. Именно това внимание към детайла и отношението са причината Altruist, който тогава е съвсем младо заведение, да запише едва 20% свиване на бизнеса по време на коронавирусната пандемия. Клиентите продължават да се връщат и да поръчват за вкъщи.

Сладката част на семейния бизнес

Румяна не вижда никакви негативи в това да работи със семейството си. Казва, че е прекрасно да бъдат непрестанно заедно и да разговарят на всякакви теми, чувствайки се по-близки.

Засега семейството почти е запълнило капацитета за работа на Altruist, който от няколко месеца има и приятна лятна градина в задния двор на сградата, в която се помещава. Но Румяна и синовете ѝ вече мислят за експанзия – за второ заведение, където евентуално да се предлагат и повече солени неща.

На този етап семейството не ѝ е поставило срок, в който това да се случи, а в момента е в процес на изчистване на всичко необходимо, за да може второто заведение да заработи нормално.

„Едно е да работиш сам, семейно, друго е с 10 човека, трето е с 20-30“, коментира Румяна. „Семейният бизнес не предполага такова разрастване, но ще трябва да преминем към по-корпоративната стъпка и да станем малко по-големи“.

Мястото за новото заведение още не е избрано, а Румяна иска нещата да се случат естествено, без натиск от срокове и прекомерно бързане.

А за да се движи напред този бизнес, екипът на Altruist използва редица технологии. Румяна казва, че без тях нищо не може да се случи.

„Аз ги използвам денонощно. Сутрин ми изпращат онлайн съобщения за това, което липсва, за това, което трябва да се направи. Имаме си групи, в които си изпращаме неща, които сме направили, видели, попаднали са ни, обменяме мнения“, споделя тя. Самите поръчки също се случват онлайн, а Altruist ползва активно всякакви канали за комуникация, включително Facebook, Viber и Instagram.

Фирмата използва пакетна услуга за интернет, телефон и телевизионна услуга, включваща радио, звучащо за гостите.

За Румяна магията на Altruist е в това, че е едновременно модерно, но и семейно. А след 10 години иска да види бизнеса като верига, но да има усещането за малкия бизнес, „усещане за място, каквото няма никъде другаде“.

Altruist е част от близо 99% от фирмите в България, които са малки или средни по размер според данни на Министерство на икономиката и индустрията [1]. Те осигуряват 75% от заетостта на пазара на труда и 65% от добавената стойност в икономиката. За Vivacom обаче хора като Румяна – със своите усилия, вдъхновяващ пример и реален принос към развитието на обществото, са истински „Бизнес великани“. Румяна е и един от героите в едноименната кампания на телекома, в която участват реални представители на малкия и среден бизнес. Специално за техните нужди, за да са по-ефективни и по-конкурентоспособни, Vivacom предлага комбинирани оферти за мобилни услуги, телевизия и интернет, с които те могат да спестят до 30% от цената за телеком услуги.
 

[1] Статистика за бизнеса от сайта на МИИ