Снимка: iStock
Според данни на ООН светът е изхвърлил над 1 милиард т храна през 2022 г. Загубата на храна и отпадъците генерират 8-10% от глобалните емисии на парникови газове (ПГ) – почти пет пъти повече от общите емисии от авиационния сектор. Това се случва, докато 783 милиона души са гладни и една трета от човечеството е изправено пред продоволствена несигурност.
„По последни данни на ООН, България не е сред първенците по генерирани количества хранителни отпадъци, но въпреки това в страната ни се изхвърлят над 500 000 т храна на година. Българите изхвърляме средно около 68 кг на човек всяка година, докато тенденцията в световен мащаб е 79 кг/човек. Разхищението е световен проблем и ще става все по-актуална тема, предвид прогнозите, свързани с недостиг на хранителни продукти.“, сподели Даринка Георгиева, изпълнителен директор на Българската мрежа на Глобалния договор на ООН, участник в събитие на Kaufland България, организирано заради техен тематичен доклад.
Това, на което днес сме свидетели, е качествена промяна в начина на мислене за потреблението - както от страна на бизнеса, така и на потребители, които се насочват все повече към устойчиви продукти и устойчиво поведение, коментира още Георгиева.
Как реагира бизнесът?
Лидерът в ритейла спасява над 11 млн. килограма храна само в резултат на дневните си намаления. Ценовите предложения с отстъпки между 40% и 99% на избрани артикули са една от мерките, които предприема Kaufland България в посока намаляване на разхищението на храна. Това съобщи Иван Чернев, изп. директор на Kaufland България. Благодарение и на дневните намаления като ефективен механизъм, над 90% от храните с наближаващ краен срок на годност се реализират успешно.
Даринка Георгиева, Иван Чернев, Джейн Димитрова и Николай Николов.
Към приоритетните мерки за намаляване на хранителните отпадъци, ритейлърът добавя и последващото оползотворяване на нереализираната храна, като само през 2023 г. са предадени над 270 т храни за превръщането им в биогаз. Успоредно с това веригата ежеседмично извършва дарения на храни с наближаващ срок на годност на хранителна банка „Верният настойник“ в гр. Бургас. През последните шест месеца, от старта на партньорството, банката е получила над 4000 кг храна.
Образователна инициатива срещу хранителните отпадъци възпитава отговорност към храната в над 4000 ученици
Повишаването на осведомеността започва от семейството и продължава на училищната скамейка. Ето защо през 2023 г. Kaufland България стартира мащабна образователна кампания съвместно с платформата за „спасяване на непродадена храна“ Foodobox под надслов „Мястото на храната не е на боклука“.
„Целта на инициативата е да повиши информираността на учениците към проблема с хранителните отпадъци в световен мащаб и да ги провокира да търсят алтернативни начини за приготвяне на ястия от наличното в хладилника.“, сподели Джейн Димитрова, съосновател и изп. директор на Foodobox.
В рамките на пилотното издание на мащабната кампания над 4000 ученици между 1 и 7 клас от държавните училища в гр. София са обхванати от специално подготвени интерактивни образователни лекции. Социално значимата инициатива има за цел и да промени навиците и нагласите в посока по-устойчиво и отговорно потребление на хранителните ресурси.
Как да намалим разхищението на храна? Съветите на Джейн Димитрова: