Децата в днешно време сякаш са свикнали с технологиите и от най-ранна възраст започват да боравят със смарт устройствата на родителите си, таблетите, лаптопите. И го правят така, сякаш винаги са знаели как работят тези машини. За нас, по-възрастните, това е необяснимо и ни се струва, че новите деца са своеобразни гении. Може би е така, но нека не подценяваме предните поколения, благодарение на които сме стигнали дотук.

Изненадата за това колко бързо децата навлизат в света на новите технологии ни удивлява по простата причина, че в нашето детство не е имало такива джаджи и ни е отнело малко повече време да се научим да боравим с тях.

Докато при съвременните деца е по-лесно – със самото раждане те са заобиколени от напредъка на технологиите, и така сякаш по подразбиране са „настроени“ да боравят и разбират модерните устройства.

Важният въпрос тук е – кога да позволим на детето си да борави с модерната техника? Кога е здравословно да му представим възможностите на технологичния свят? Крие ли опасности той и на какво може да научи детето ни? (добро и лошо, разбира се).

Хубаво е да изчакате поне до предучилищната възраст!

Дори две-годишното ви дете да се справя отлично с боравенето с техниката, това не означава, че е готови за съдържанието, което може да изникне от мрежата. Освен това в тази крехка възраст през първите няколко години от живота на детето е от изключително значение опознаването на света със собствените сетива.

Това изгражда умения за възприемане и анализиране на света. Децата неволно попиват поведението на околните и начина, по който функционира този заобикалящ ги свят. Затова запознаването с абстрактното и необозримото, криещо се в света на интернет, е добре да бъде представено на децата чак преди предучилищна възраст.

Родителски контрол

Много е важно родителите да са заинтересувани от това какво съдържание преглеждат децата им в мрежата, с кого се запознават, с кого говорят. И не става дума за тотален шпионаж, а за здравословен контрол, който може да ви помогне да предотвратите опасни залитания от страна на детето.

Можете да приложите така нареченото съвместно гледане. Отнася се не само за интернет, но и за телевизията. Когато гледате заедно с детето си ще му помогнете да отсява съдържанието, ще можете да го насочите към това как да обръща внимание на пошлото и да го избягва. Вие трябва да сте модел за детето, чрез вашия пример и анализ то ще се научи да разбира света и да отсява ненужното и вредното.

Още по темата

Съдържанието има значение

Посланието, което съдържанието носи, е най-важното нещо, на което е добре вие да обърнете внимание. Образователно или развлекателно – то трябва да е добре структурирано от гледна точка на възрастта на детето.

Игрите също не са за подценяване. Стига да не са разрушителни с герои, стрелящи по невинни жертви, игрите могат да развият логическото мислене на децата и да изградят стабилни мисловни процеси. Подходящи са стратегическите игри, логическите, историческите (с отговаряне на въпроси), онези за бързина, пъзелите и такива, формиращи творческите умения на децата.

Ограничете времето пред екрана

Винаги е добре да поставяте правила и граници, що се отнася до времето, предназначено за компютъра, смарт телефона или таблета. Според педагози и психолози е добре детето да прекарва не повече от два часа пред компютъра. Ако става дума за по-голям ученик, на който компютърът му е необходим за изготвянето на домашни и доклади за училище, естествено, времето ще е по-дълго.