Много деца в днешно време страдат от наднормено тегло, за съжаление. Ограниченото пространство за игра и забавления, натовареното ежедневие (което засяга и малките), и най-вече – нездравословната храна, са факторите, които предизвикват метаболитни нарушения при децата и влошават качеството им на живот.

Затлъстяването е проблем на новото поколение, защото все по-малко деца избират спорта пред компютърните игри, а да не говорим за финансовите трудности, които много родители изпитват при купуването на здравословна храна, камо ли да запишат децата си на спорт или някакво занимание.

Много родители виждат, че децата им имат нужда да свалят няколко килограма, но изпитват неудобство да го кажат, за да не смачкат самочувствието на малчуганите си. В училищна възраст детската психика е толкова крехка и ранима, децата са склонни да залитат в различни посоки – от безконтролно преяждане с вредна храна до маниакално спазване на диета с тенденция към гладуване. Това важи най-вече за момичетата, но и някои момчета със склонност към напълняване влизат в рисковата група.

Други родители стигат до крайности като натякват по по-груб начин пълнотата на децата си. Те трябва да знаят, че според специалистите този стил на поведение също носи своите рискове по отношение на детската психика. Намразването и срамът от тялото и безсилието, породено от неспособността за справяне с пълнотата в тази възраст биха могли да доведат до крайности, както и до някои психични разстройства, в това число и анорексия.

Още по темата

Може ли обсъждането на теглото да доведе до разстройства в храненето?

Вероятно не, но е необходимо да подхождате с особено внимание, когато разговаряте с децата за спазване на диета. Накарайте ги да разберат колко е важно да променят начина си на живот, а не да залагат на няколкодневни режими за бързи резултати, които сериозно могат да увредят развиващия им се организъм. Обяснете им вредите от безалкохолните напитки и захарните изделия. Не забравяйте личния пример!

Как можете да насърчите детето да се храни правилно ежедневно?

Може да се окаже трудно да накарате тийнейджъра си, например, да се храни здравословно всеки ден без изключение. Това става още по-трудно навън в компанията на връстниците им. Можете да им помогнете да разберат правилната позиция и да се стараят да я заемат. Помогнете им да разберат колко важно е да си поставят цели, и то реалистични.

Здравословното хранене не е само 6-7 дни в седмицата и през останалото време след като изтече режима – отново назад към бургерите.

Какво става ако детето не вижда резултати и започва да се обезкуражава?

Загубата на тегло е процес, през който тялото трябва бавно и методично да премине. Установяването на оптималното тегло може да отнеме месеци, в по-тежките случаи и повече от година. Затова трябва да подкрепите детето си с окуражаване и търпение. Затлъстяването при децата е застрашително по актуалните си размери и здравословният начин на живот е един от най-важните фактори за преодоляването му.