Семейство

Тайният приятел – пример за неформално обучение

08.09.2011г. / 15 07ч.
Ивет Лолова
Тайният приятел – пример за неформално обучение

Вчера, 8 септември 2011 г., в София беше представена излязлата за трета поредна година книжка за родители на първокласници. На официалната среща присъстваха Пенка Иванова, Директор Дирекция „Достъп до образование и подкрепа на развитието“ в Министерство на образованието, младежта и науката, Диян Стаматов, директор на 119 СОУ „Акад. Михаил Арнаудов“, Марияна Христова, от 85 СОУ „Отец Паисий“, учители и родители на първокласници. Специален гост беше Кристиян Христов от 85 СОУ, който тази година за първи път ще бъде ученик. Той поздрави всички със стихотворението „Аз съм първокласник“.

Целта на наръчника „Добре дошли в училище, родители“, издаден в 10 000 броя, е да подпомогне родители, деца и учители в началото на първата им учебна година. Има многобройни предписания по различни теми, но тонът не е дидактичен, а подканя към диалог за по-добро общуване и разбиране. Издатели са Асоциация „Родители“ с подкрепата на най-голямата телефонна компания у нас. Заедно с книжката ще се раздава и листовка с тест за дислексия, който родителите ще могат да използват за идентифициране на симптоми за дислексия в края на първи клас.

Тази година изданието „Добре дошли в училище, родители“ излиза с напълно обновен дизайн и е фокусирано върху здравословното поведение на децата в училище, като разглежда не само физическите, но и психическите и социалните аспекти на училищния живот.

„Децата ни имат нужда от подкрепата не само на родителите си, но и на своите връстници. Важно е училищата да разберат, че властта за промяна и действие е в техните ръце. Те трябва да осигурят максимална здравословна среда на децата – физическа, психическа и социална.“ – убедена е Цвета Брестничка от Асоциацията.

\n

Тя разказа още, че образователната политика, съобразена със световните тенденции в тази област, е свързана с добро сътрудничество между формалното и неформалното образование. В новия закон за образованието, който предстои да се приеме, е предвидено на 300 деца да има един педагогически съветник. В момента границата е 500 ученика. Но има случаи в училище с 1000 деца изобщо да няма такъв съветник.

Много повече трябва да се работи върху социалните умения на учениците. От изключителна важност е работата в екип – един от начините да се избегне агресията в училищна възраст. Класният ръководител е човекът, който трябва да направи така, че всяко едно дете да се чувства част от група, от дадена общност – това е част от порастването. В ученическите години групата става по-важна от авторитета на родителя и на учителя. Затова нека ги приобщим към сигурна и добра група, вместо те да си намерят рискова компания.

\n

„В миналите години сме провеждали с ученици обучение – учене чрез преживяване – разказва Цвета. – При него фокусът не е в учението, а социалното общуване. Например чрез играта „Таен приятел“. Всяко дете изтегля името на свой съученик, който за една седмица се превръща в негов таен приятел. За 7 дни детето трябва да прави мили, любезни и приятни неща за своя приятел – например да му помогне да си прибере учебниците, да му напише мила бележка и да я пусне в чантата му и др. Така децата се учат на толерантност, на приемане на различния човек до себе си, без значение на пол, фигура, тегло, цвят на кожата или социален произход.

\n

От книжката родителите може да научат препоръки за избор на ученическа раница, защо 70 % от българските деца не ходят в училищната тоалетна, топ 10 на нещата, които учителите очакват от родителите, как да помогнем на детето да подобри четенето си и да овладее математиката, колко джобни пари да давате на първокласника и още много друга полезна информация.

\n

Интересът към наръчника е много голям. Той се разпространява безплатно, засега само на територията на София, макар че има много запитвания от училища и в страната. Качен е на сайта на образователното министерство и се доставя до училището след предварителна заявка.

Отзивите от наръчника от предишните две години са много добри. Родителите казват, че необходимостта от него е очевидна, защото училищната среда е затворена и е необходимо те да имат възможността да навлязат в нея активно и подготвени. Според тях представянето на редица важни за първокласниците теми в синтезиран вид в изданието им е било от голяма полза.

Поради огромния интерес и позитивни отзиви организаторите от Асоциация „Родители“ имат идея да изготвят подобна книжка и за учениците в 5 клас – следващата преходна група ученици, учители и родители, които се нуждаят от идеи и насоки за изграждане на здравословна среда на общуване и учене.

\n

В заключение Кристиян каза, че обича да ходи на училище и поиска да пожелае на госпожите всички деца да ги слушат, а децата да са добри.

\n

На снимката: Кристиян Христов

\n

Прочетете още:

Коментирай