Семейство

Външното оценяване в училище или съвременните Радини вълнения

07.05.2012г. / 11 38ч.
Вергиния Генова
Външното оценяване в училище или съвременните Радини вълнения

Външното оценяване на учениците е една добра идея да се види нивото на учениците и положения труд от страна на учителите. Звучи логично и според представянето на учениците да бъде коригирана нагоре или надолу и заплатата на учителите. Дали това се прави? Какви са поощренията и наказанията и дали изобщо има такива явно само учителската гилдия може да каже.

Препитването за съжаление не е пред родителите и училищното настоятелство, явно по презумпция се смята, че са много заети и че не им влиза в работата.
Но има тестове. Направих си труда да прочета няколко теста от минали години и казвам ви, ако децата имат по-малко от 50% верни отговори, значи са откровено глупави.

Лично аз не вярвам, че децата са толкова глупави и ми се иска да вярвам, че тези тестове са направени нарочно толкова елементарни, за да се насърчат всички ученици, че могат да постигат високи резултати. Доколко това е възпитателно и дали трябва да се вдига летвата по-високо?

В някои училища, според представянето на четвъртокласниците на така наречените „малки матури“ след това ги профилират в езикови, математически, хуманитарни и т. н. паралелки, но за другите няма никакво значение. Каквато и оценка да имат на тези матури, тя няма абсолютно никакво значение. Освен може би за самочувствието на ученика. В последно време обаче се съмнявам, че системата е изградена така, че учениците да се гордеят със знанията си, по-скоро повод за гордост са съвсем странични от учебния материал неща.

И все пак чувам за учители и училища, които много усилено се подготвят за тези матури – преписване на сгрешени задачи и думи по 50 пъти и решаване на различни тестове – с една дума кипи усилен труд и от страна на учители и от страна на ученици. Явно едни учители са по-амбициозни от други, но защо това е само преди малкия и големия скок? Не е ли редно натоварването да е плавно и равномерно през цялата учебна година, а не преди някакви матури, които са без значение за децата?

А за децата, стига да не са подложени на излишен стрес, малките матури са едно добро упражнение, за да придобият умения и да знаят какво е да се явяваш на изпити, защото в живота ще им се налага да показват знанията си по един или друг начин.
А освен децата и учителите трябва да минават на изпити на всеки четири години, за да се разбере дали са си повишили знанията и уменията за преподаване или си карат на стара слава. И може би именно тези „малки матури“ в момента играят тази роля, но при такова ниво на изискуемите знания, ако един клас има по-малко от обща оценка „много добър“ положението значи е трагедийно. Но няма да е учудващо, защото и учебниците най-вече по този странен хибриден предмет география и история „Човек и общество“ са под всякаква критика – толкова ли няма историци, които на обикновен език да обяснят миналото на децата? И трябва ли едни 10-годишни деца да препускат от началото на цивилизацията до наши дни през някакви нищо не значещи години и някакви странни персони, само за да се каже, че са минали материала? А догодина или по догодина ще учат пак отново същото. Не може ли материалът да се съкрати наполовина, но да се предаде по-запомнящо се и по-качествено, иначе на децата им се иска да сме се освободили с Априлското въстание, ама не. Тези тестове, общо взето, подготвят за една добра игра на хазарт, Еврофутбол и прочие, но се губят по-важните отговори – защо?, как?, дали? Губят се уменията за разказване, анализ, взаимовръзки и собствено мислене.
А има достатъчно тестови игри по телевизията и в интернет. В момента една от най-популярните игри всред подрастващите е именно тестова във всички области на знанието. И наистина е много интересна и много по-смислена и трудна от матурите в училище, защото има и състезателен характер.

Ако вие трябваше да избирате как да се проверят уменията и знанията на децата ви, какво бихте избрали и какво бихте предложили? Не че някой ви пита, освен аз, но може би е време и родителите да имат мнение по въпросите на училищното образование.

Снимка: Reuters

Прочетете още:

Коментирай