Мода

Как един сериал диктува световната мода

Защо светът полудя по „Еуфория“

15.07.2022г. / 11 05ч.
Аз жената
Снимка: Getty images.

Снимка: Getty images.

За никого не е тайна това, че от години насам киноиндустрията до голяма степен формира нагласите на обществото. Особено съществено е и влиянието на киното върху модните тенденции, които сякаш веднага се променят с появата на някой нов сериал. Това явление се наблюдава още отпреди 20 години, когато американският хитов сериал „Сексът и градът“ разтърси зрителите пред екрана не само с пленителната сюжетна линия, но и с оригиналните модни идеи. Така стигаме до днес, когато други култови сериали като „Бриджъртън“, „Ривърдейл“, „Емили в Париж“ и „Еуфория“ продължиха щафетата, като заформиха цяла нова естетическа вълна в модния бизнес. Това оказа още по-голямо въздействие върху навиците ни на пазаруване, довеждайки до засилен интерес към екранния стил на обличане.

Зрителят купувач

Несъмнено основен фактор за растящия интерес към модните тенденции от любимите ни сериали е ковид пандемията, която ни принуди да осъществяваме ежедневните си дейности изцяло от вкъщи. Това доведе до повече часове пред екрана – голяма част от които преминаха в гледане на филми и сериали. От своя страна трескавото гледане на най-различни кино произведения можеше да се оправдае с нуждата от бягство от реалността, която само ни потискаше и демотивираше по това време.

Всичко това повлия и на шопинг маниаците, за които обичайното пазаруване в мола се оказа мисия невъзможна. Ето защо предпочитаните филми и сериали се превърнаха в извор на вдъхновение за много привърженици на модата. От интереса към корсетите, повлиян от „Бриджъртън“, до крайно ексцентричните визии на героите от „Еуфория“, хиляди зрители започнаха да гледат с други очи на модния свят и да експериментират с различни стилове. Това принуди много от популярните брандове да преустановят базисно производството на дрехи, за да привлекат възможно повече екранни купувачи.

Зендая се сдоби със статут на „суперзвезда“, благодарение на хитовия сериал на HBO. Снимка: Getty images

Треската „Еуфория“

В последно време обаче се оказа, че модните тенденции от „Еуфория“ предизвикаха в пъти по-голям интерес от останалите популярни сериали. Треската по тази кинопродукция засегна предимно по-младите поколения, а социалните мрежи спомогнаха допълнително за естетизирането на шикозните модни съчетания на героите от сериала.

Еуфория“ е американски сериал, който проследява развитието на няколко гимназисти, като отразява проблемите на съвремието и засяга теми като любов, зависимости, приятелство и други. Въпреки множеството критики, които си спечели сериалът още с излъчването на първи сезон, „Еуфория“ зае челно място в повечето класации и грабна множество награди: Праймтайм наградата „Еми“ за изключително продължително изпълнение на актриса в главна роля в драматичен сериал; Critics’ Choice – награда за най-добра актриса в драматичен сериал; People's Choice – награда за драматична телевизионна звезда на годината и други.

Естетика и модни тенденции

Що се отнася до стилистиката, веднага се забелязва връзката между характера на героите в сериала и дрехите, които те носят. Това не се среща особено често в останалите телевизионни продукции и поради тази причина смело може да се заяви, че талантливият дизайнер на костюмите на „Еуфория“ Хайди Бивенс създаде икони в модния свят – примери за подражание на много почитатели, които в една или друга степен се припознават в героите и се вдъхновяват от ексцентричния им външен вид.

Според Хайди обаче треската по модните идеи от сериала не е резултат от пандемията, а е следствие от бързо развиващата се киноиндустрия и работата на дизайнерите, които играят все по-голяма роля при подбуждането на различните тенденции. Това, разбира се, води до факта, че филмите и сериалите днес стимулират модния пазар дори повече от инфлуенсърите например, чиято цел е именно да промотират определен продукт. Обяснението за това се крие в уеднаквяването и симпатизирането на определен герой от даден сериал. При проследяването на сюжетната линия екранният купувач изгражда мнение и пристрастия към персонажите, което от своя страна води до обвързването му с цялата естетика на един или повече герои.

Най-голямо впечатление в „Еуфория“ правят тоалетите на Мади Перес (Алекса Деми), която отново върна на мода стила в началото на 2000-та година – Y2K модата, Ру Бенет (Зендая), чийто стил представлява смесица между хипарски и скейтърски гръндж, Джулс Вон (Хънтър Шафър) с нейната аниме-пънк визия, Кат Ернандес (Барби Ферейра), чиято естетика е еквивалент повече на модерния „вампирски стил“ (vamp-y edge) и не на последно място, разбира се, Каси Хауърд (Сидни Суини), идеално превъплъщаваща се външно и вътрешно в ролята на доброто предизвикателно момиче.

Сидни Суини. Снимка: Getty images

Интересът, който някои от героите предизвикаха с визията си, доведе до рекордно потребителско търсене. Като пример за това може да се посочи скандалният розов бански, който Каси Хауърд облича във втория сезон. Банският костюм е „Gemma One Piece“ от Frankies Bikini, който предизвика толкова голямо търсене от страна на потребителите, че към днешна дата беше необходимо да се създаде огромен списък с чакащи, които да си го закупят.

Ето защо днес на пазара могат да се срещнат все повече дрехи, които са вдъхновени именно от тези, които героите носят в сериала. Поради тази причина някои популярни брандове усилено акцентират върху изграждането на модните стилове като тези на Мади, Джулс и Кат например, за да успеят да удовлетворят потребителското търсене, което нараства повече с всеки изминал ден.

Мода или забавление?

В крайна сметка е важно да се запитаме докъде води всичко това. На този етап отговорът е ясен – до свят, в който модните тенденции продължават да се стимулират от най-новите телевизионни продукции. Това на свой ред води до заключението, че днес модата продължава да се обвързва със забавлението, което ни доставят филмите и сериалите. А списанията, рекламите и инфлуенсърите все повече бледнеят пред тенденциите, които киноиндустрията диктува.

Снимки: Getty images

Автор: стажант Каталина Трендафилова.

Коментирай