Всеки се ражда в някакво семейство, независимо дали му харесва или не. Често ни се иска да заменим роднините си по свой вкус, но за съжаление съдбата не ни пита дали ги харесваме или не.

Не само харесването е проблем, понякога семейството може да се окаже основен стресов фактор в живота на човек. Да живееш, да се прибираш постоянно в стресова обстановка е безкрайно вредно.

Обикновено хората изпитват този неприятен товар на гърба си в службата, където също често са принудени да търпят хора и постъпки, които в личния живот не биха изтърпели.

Но ако се прибирате вкъщи и там ви посрещат куп проблеми, ревящи деца или троснати тийнейджъри, намусен съпруг, който има своите лични проблеми и несгоди извън общите, това ви идва в повече.

Така настъпват изблиците на гняв, ярост, започвате да ставате заядливи, апатични и постепенно семейството се разваля.

Как да избегнете тази разруха на духа ви и на семейството?

В повечето случаи е трудно да изразите какво точно чувствате или искате да кажете. Много хора се затрудняват да комуникират искрено и в прав текст. Зависи от темперамента, вида отношения в семейството, социалния статус и дори образованието.

Според някои психотерапевти, писането помага в този случай, както и в много други.

Определете кой е човекът в семейството, който оказва най-голямо стресово влияние върху вас. Вземете една тетрадка и напишете на корицата й неговото име.

Колкото и странно да звучи, започнете да пишете в страниците вътре всичките положителни страни на този човек, който ви кара да се чувствате зле. Ако е необходимо, попълвайте този дневник колкото време ви трябва, не е задължително да го направите в един ден.

След като сте готови направете ретроспекция. Започнете да си задавате въпроси за този човек:

  • Не сте ли прекалено вглъбени в проблем, който не рефлектира пряко върху вас?
  • Мислите ли, че всичко, което ви казват и правят близките ви, е за да ви накарат да се чувствате зле? Може вие да го тълкувате така, а целта да не е била такава.
  • Възможно ли е да се съсредоточавате върху ситуации, над които нямате реален контрол?
  • Сигурни ли сте, че не намесвате всички ваши външни проблеми в семейството? При всички положения не е добре да се смесват двата фактора.

Какво можете да направите?

Дайте воля на свободата

Уикендите заедно могат да подобрят нещата. Опитайте да се откъснете от средата, която би могла да предизвика стрес помежду ви. Дори не е нужно да се откъсвате съвсем далеч – разходете се на прима виста приключенски някъде в околностите на града. Има доста варианти за прекарване на времето.

Още по темата

Проявете гъвкавост с правилата

Ако сте семейна двойка, която има деца и досега сте свикнали да спазвате строги правила в името на дисциплината и възпитанието, сега може да ви се наложи да отпуснете малко края.

За да премахнете стреса от дома е добре малко да намалите темпото. Това няма да се отрази чак толкова зле на дисциплината. Достатъчно е просто винаги да определяте ясна граница между добро и лошо.

Пари

Парите и харченето са една от основните причини за неразбирателства в семейството. Най-ожесточените караници стават често по повод на пари, а разводите ако не заради несъвместимост на характерите или изневяра, се случват именно заради пари.

Комуникацията е важна в този случай. Определете ролите на всеки от семейството, разпределете бюджета, изобщо – направете така, че семейството да функционира като една малка фирма.

Детски игри

Ако децата прекаляват с игрите, шумотевицата и караниците помежду си, това може да ви окаже стресово влияние след дълъг работен ден. За да се предпазите от избухване от ваша страна, по-добре дайте задача на децата.

Нека ви помогнат в миенето на чинии, подреждането или готвенето. Хем ще мирясат, хем вие ще можете да свършите работа или да си починете на спокойствие.

Не забравяйте времето за себе си

И това също може да ви подлуди – когато вкъщи е пренаселено, идват и си отиват баби и дядовци, децата тичат напред-назад, а вие имате да готвите, да чистите, да подготвяте домашни, а нямате никакво време!

Тези ситуации предизвикват силно раздразнение и повишават усещането за стрес. Не забравяйте, че имате нужда и от време лично за себе си. Няма как иначе да се съхраните!