Възможно ли е да оценим способностите на един маратонец чрез бягане в спринт? Ако се бяга на 100 метра, победител ще е спринтьорът, но ако дистанцията е 1000 метра, маратонецът ще догони и вероятно ще изпревари спринтьора.

Подобна е ситуацията с начина на провеждане на изпита по математика за национално външно оценяване (НВО) след 7 клас – така наречените „миниматури“. Форматът предвижда разделяне на изпита на 2 части, като в първата част се очаква решаване на 20 задачи за 60 минути (по 3 минути на задача), а във втората част – на 3 задачи за 90 минути. Времето за работа в първи модул е крайно недостатъчно за по-голямата част от учениците. Това съобщават много учители по математика, това виждат и родителите. Този начин на изпитване ощетява сериозно много от учениците, защото не отчита когнитивните им и психологически особености и намалява прецизността при оценяването на познанията. Средният резултат от НВО по математика за 2019 г. в национален план е 33 от 100 възможни точки – а това е малко повече от двойка по шестобалната система. И до голяма степен той се дължи на недостатъчното време за работа и проверка на задачите.

Липсата на достатъчно време за преглед или поправка ще представи добре предимно по-бързите и приспособими ученици. Много деца със стабилна подготовка, които просто работят по-бавно, няма да могат да покажат напълно знанията си в първия модул поради недостатъчно време за всички задачи. Същевременно напрежението от краткото време пречи на повечето деца да се успокоят и концентрират, а също така води до технически грешки.

Има начини да се направи прецизен подбор и класиране – без да се ощетява нито един ученик и всички да бъдат поставени при равни условия. Сливането на двете части на НВО по математика справедливо би равнопоставило двете категории на оценяване – тази на знанието и тази на умението да се представиш и да работиш бързо под напрежение. Алтернативен вариант за промяна е намаляване на броя на задачите в първата част за сметка на втората част от изпита (18 задачи с избираем отговор в първа част за 60 минути и 5 задачи с нарастваща сложност във втора част за 90 минути).

Искане за промяна на формата на НВО по математика е внесено официално в МОН с писмо №94-129 до министър Красимир Вълчев на 15.01.2020 г.

В подкрепа на писмото-искане е създадена онлайн петиция на адрес: https://www.peticiq.com/nvomat7. Само за 2 денонощия петицията на родителската инициатива събра близо 700 подписа, като сред тях са преподаватели по математика, подкрепящи предложението за промяна.

Първо съм преподавател по математика и искам да изкажа мнение, че за времето дадено за работа, задачите на НВО по математика са изключително много и често объркващи учениците. Децата се притесняват и притиснати от времето в повечето случаи не успяват да покажат възможностите си. Тази година съм и родител на седмокласник. Детето ми отсега е под постоянно напрежение. Смятам, че целият този стрес е абсолютно излишен. Помислете за децата на България, г-н Министър. Те са нашето бъдеще. Нека запомнят тази прекрасна възраст с хубави неща, а не на какъв стрес са били подлагани.“ Силвия Попова, Пловдив

Защото съм учител по Математика и съм напълно съгласна, че форматът трябва да бъде променен!“ Даниела Кръстева, София

Първо съм родител, второ съм учител. Запозната съм с пропуските при матурите и това един от тях!“ Виолетка Панева, София

Подписвам, защото съм педагог и познавам различното поведение на децата по време на стрес, в случая – изпит. Много малък процент от тях, особено в тази възраст, са бързи и ефективни в изпитна атмосфера. Това, следователно, води до нереални резултати в оценка на знанията им. А целта е да се оценят именно знанията им, нали? Благодаря за вниманието.“ Силвия Бончева, Варна

Силно се надяваме, че в Министерството на образованието работят хора с грижа и любов към децата, съобразена с потребностите на всеки ученик, с подкрепа към българския учител, който се старае да направи дори и невъзможното. В училищата в момента е бъдещото общество на България.