Отношението към парите и менажирането на финансите са умения, които ни се налага да придобием с времето. След като напуснем училище и започнем да учим в университет, някъде по това време е и нашият първи реален сблъсък с работната среда и парите. За какво ще похарчим заплатата си? Този въпрос може да има много различни отговори, в зависимост от периода в живота, в който го задаваме. Когато сме на двайсет, вероятно бихме купили дреха или бихме изхарчили парите само за седмица, обикаляйки модерните заведения. Когато имаме семейство и деца – средствата отиват за плащане на сметки, купуване на храна, погасяване на кредити и други не толкова „забавни“ неща. А какво се случва, когато сме деца? Каква е нашата визия за парите тогава? Успешното боравене с финанси е едно от най-важните „умения“, които ще ни се наложи да придобием, но за съжаление то е нещо, което не можем да научим в училище.

Според експерти, обучението за боравене с пари трябва да започне от най-ранна детска възраст. Какви съвети бихме могли да дадем на най-малките, когато става дума за пестене на пари?

Ето няколко практични възможни отговора на този въпрос:

Позволете на децата си да „изкарат“ собствени пари

В днешно време децата остават с усещането, че парите и нещата, които могат да се купят с тях са нещо, което им се полага по право. Когато пораснат обаче, разбират, че това не е така. За да ги подготвите за живота, позволете им да спечелят парите си. Така те ще разберат как точно могат да ги използват – дали да похарчат цялата сума, която сте им дали, дали да си купят едно или няколко неща, дали да спестят.

Поставете им цели

„Пести пари“ на езика на децата не означава нищо. Опитайте се да им обясните защо да пестят и какво точно означава това. Например – ако искат да си купят нещо за 50 лв., а всяка седмица им давате 10 лв., нека сами разберат колко време ще им отнеме да съберат сумата и какво трябва да направят за това.

Осигурете място за спестяванията им

Нека във вашия дом има нещо като детска „банка“ – било то дори прасенце касичка. Когато детето събира пари за нещо, хубаво е да има място, в което да ги държи. Ако възрастта позволява – можете да помислите и за откриване на банкова сметка на негово име или пък дебитна карта, която можете вие да управлявате.

Помогнете им в научаването на финансови уроци

Детето събира пари седмици наред, след това се втурва в магазина за играчки и купува първото нещо, което му се изпречи на пътя… Прибирате се у дома и то вече съжалява за покупката си – позната ситуация. Нека обаче тя бъде основата на ценен урок – понякога правим грешки. Вероятно следващия път, когато това се случи, вашият малък наследник ще помисли по-добре, преди да си вземе дадена играчка. Не го съдете прекалено строго – поощрете го и му кажете просто да обмисля „финансовите си ходове“ по-добре.

Говорете за пари вкъщи

Нека това не бъде тема табу за вашето семейство. Скорошно проучване, направено в Америка установи, че около 41% от семействата не говорят с децата си по темата „пари“, изтъквайки, че това ги смущава. Ако искате да възпитате един финансово разумен човек, това не би трябвало да е така. Парите са част от живота – при това много важна част. Обсъждайте темите от деня, свързани с финанси. Опитайте се да вмените по-позитивно отношение към тях у децата. Идеята, че богатите хора са лоши, няма да е от полза за развитието на вашето дете. Заменете я с: „Хубаво е да имаш пари – с тях можеш да си позволиш купуването на различни неща. Богатите хора също работят, при това неуморно.“ Не забравяйте, че парите не идват никому даром. Често пъти ние виждаме само цифрите, но забравяме, че зад тях стои усилен труд и отдаване на време и енергия.

Научете децата на разликата между „нужда“ и „желание“

За да помогнете на децата да разберат различията между двете понятия – започнете с нещо лесно – например предмети в дома – посочвайте ги и питайте децата ви дали тези предмети са купени, защото семейството има „нужда“ от тях или са взети просто защото сте искали. Това ще помогне на мъниците да разграничат двете категории и да разберат, че някои покупки са с приоритет, в сравнение с други.