Има много неща, които демотивират учениците.
Особена бъркотия съществува в областта на чуждите езици. В една група се събират ученици с различни нива на владеене на чуждия език. Например в 8 клас с интензивно изучаване на чужд език. Или в 9 клас (втори чужд език). Едни са учили 3 години вече този чужд език, други сега започват.
Първите са прави, че не искат да сменят “втория” чужд език. Преподавателите са длъжни заради вторите да започнат преподаването от нула. Първите скучаят и се демотивират. Родителите от къде да знаят, че има Европейска езикова рамка, която определя 6 нива за владеене на чужд език.
В езиковите центрове се предлага курс В1. Явяваш се на тест за степенуване на знанията ти. Посещаваш точната група. В училище – имаш ниво В1, а посещаваш една и съща група с начинаещи...
Какво става тогава с мотивацията?
Коментар: Наистина в един и същи клас в езиковите гимназии попадат деца, които са учили съответния чужд език години наред (например, в класове за ранно чуждоезиково обучение) и други, които са 100% неграмотни на съответния език. Практиката обаче показва, че през втория учебен срок знанията се изравняват. Поне такива са наблюденията на преподавателите по немски в ГПЧЕ “Петър Богдан” – Монтана, където учи моят син. А децата, които знаят езика не скучаят, защото преподавателите ги въвличат като асистенти в процеса на обучение, с което ги правят полезни на целия клас и стимулират самочувствието им от една страна и амбицията на останалите “догонващи” от друга. Все пак прилагането на индивидуален подход и позабравени традиционни методи на преподаване като “взаимоучителната метода” е право на всеки учител... Отделен въпрос е, че има родители, чиято стратегия е доста странна. Те насочват деца, учили 7-8 г. английски в училище “Европа” и защитили First Certificate in English of University of Cambridge, в паралелка “Английски език” с единствения мотив, че така ще вземат по-висока диплома... Казано с други думи, целта не е обогатяване на знанията, а получаване на добри оценки... Както се казва “Разни хора, разни идеали”.
Нели Иванова, 39 г.
Малко от работата на учителите
Пише ви учител
И такива учители има
Тъжно е да си учител
На какво ще научат децата ни?
Тъжната истина за учителството
Учителските заплати
Автогол за стачкуващите учители
Колко да учи едно дете?
Трудът на учителите