Здраве и красота

Ласка Ненова: Раздвижихме 100 000 българи само за седмица

Ласка Ненова разказва за кампанията NowWeMove

19.10.2015г. / 15 31ч.
Аз жената
Снимка: личен архив

Снимка: личен архив

Ласка Ненова е координатор на най-голямата европейска обществена кампания за физическа активност и спорт NowWeMove („Сега се движим“).

Българката управлява събитията, комуникацията и националните координатори в 49 държави в Европа – във и извън Европейския съюз.

Тази година Ласка Ненова раздвижи 1 милион европейци като координатор на MOVEWeek и това се случи в 49 държави, в които се проведоха над 5 600 събития, организирани от 2 400 организатори на събития (move agents).

Основната цел на кампанията NowWeMove е да промени обществените нагласи и нагласите у хората към изключителните ползи за здравето и добрия живот на всеки човек чрез ежедневна физическа активност.

Ласка Ненова разказа пред екипа на Az-jenata.bg в какво точно се състои нейната работа и как успява да мотивира хиляди хора да бъдат активни и да спортуват.

Бихте ли разказали за идеите и целите на кампанията NowWeMove?

Това е най-голямата обществена кампания за физическа активност и спорт в България и Европа. NowWeMove е визия, в която секторът „спорт за всички“ намира начини за сътрудничество с други сектори с цел намиране на устойчиви модели в борбата с обездвижването. Кампанията се гради на три основни принципа. Ние повишаваме информираността относно ползите от физическата активност и насърчаваме всекидневното движение и участие в различни видове спорт. Същевременно се стремим да увеличим и възможностите на българите за достъп до спорт и физическа активност.

Тази година бяхте европейски координатор на Move Week. Какви бяха вашите задачи?

Това е третата година, през която координирам Move Week на европейско ниво. Тази година управлявах въвеждането не само на седмицата на спорта, но и на целогодишната кампания NowWeMove. Това включва всичко от изработването на концепцията за инициативата до планирането на стъпките за нейното въвеждане, вкл. рекламната кампания, управлението на бюджетите и т. н. Една от основните ми задачи бе координирането и мотивирането на партньорите на кампанията от 33 държави в Европа. Това са т. нар. „Национални координатори“, които осъществяват елементите от кампанията на национално ниво.

MoveWeek постигна ли тазгодишните си цели?

Да, дори ги надминахме и на европейско, и национално ниво. За Европа бяхме заложили 5000 събития в над 1500 града и 36 държави. Същевременно реализирахме около 5200 събития в 1700 града в 38 държави. По същия начин за България бяхме заложили на 600 събития в 200 населени места, а успяхме да проведем 699 събития в 211 населени места. По този начин успяхме да раздвижим приблизително 100 000 души в страната само през Move Week.

Каква е равносметката след края на Седмицата на движението в Пловдив?

Не само в Пловдив, а и за цяла България можем да кажем, че кампанията дава своите резултати. Разликата в интереса както от страна на медиите, така и в партньорите, е значително по-голям от предходни години. Освен това в определени градове виждаме и промени. През 2013 година за първи път направихме демонстрация по уличен фитнес в самия център на града, пред сградата на Община Пловдив. По време на тази демонстрация се пусна петиция за изграждане на повече безплатни площадки за този вид физически активности. В момента в Пловдив има над 30 улични фитнес съоръжения във всички квартали на града.

Какви са отзивите от хората, взели участие в събитието?

Различни, но винаги позитивни. Много хора споделят, че са се забавлявали, докато други успяват да открият своята активност. Нашите събития помагат за създаването на приятелства и намирането на нови общности. В направеното от нас национално представително проучване http://www.slideshare.net/bgbeactive/bg-52788679?related=1 79% от анкетираните споделят, че се чувстват по-бодри, по-жизнени и по-здрави след упражняването на физическа активност или спорт. Вярваме, че и това е основното чувство на всички хора, които взимат участие в събитията организирани от „BG Бъди активен“ и нашите партньори в цяла България.

Как протича един ваш ден?

Не мисля, че има толкова място на тази страница, но да се опитаме. Започва с кафе и книга. Сутрин преди да започна работа винаги намирам начин да почета по различни теми – от психология, през дигитален маркетинг, до теми свързани с физическата активност. В зависимост от това дали съм в България или в чужбина дните имат различен ритъм. Когато съм в България отделям повече време за планиране и стратегии. В чужбина съм обикновено в срещи и разговори и не остава много време за анализи. Независимо къде се намирам обаче, винаги намирам време за движение. Всяка сутрин ходя пеша до офиса, а вечер тренирам. Когато съм в чужбина, тренирам сутрин в хотела, а вечер се разхождам. Независимо къде съм и какво правя, движението е основната част от моя ден.

Дълго време сте работили в седнало положение в офис, както хиляди хора в България и по света. Какво ви накара да промените начина си на живот?

Всъщност основната промяна е, че смених бизнес сектора с НПО, където се чувствам по-заредена и осъществена. Иначе продължавам да работя в седнало положение, тъй като координацията на 38 държави в огромна кампания като NowWeMove го изисква. Това, което промених, е че поставих акцента върху движението. Планирам го и то винаги присъства в моя ден.

Колко време на ден трябва да се отделя за спорт? Има ли минимум, който всеки човек трябва да спазва?

Според Световната здравна организация минимумът на минимумите е 30 минути на ден движение със средна интензивност. Със сигурност заседяването повече от 4 часа на ден води до здравословни проблеми. Добре е всеки един от нас да включи движението във всекидневния живот, в работата си, като в допълнение отделя време за структурирана физическа активност (различни видове тренировки) поне 3 пъти седмично. Почивните дни могат да са посветени на движението със семейството, децата и приятелите – разходки в планината, колоездене и др.

Какво бихте посъветвали хората, които работят на бюро и нямат намерение или избор да сменят работата си?

Да планират време за движение, както аз го правя. Не е трудно и ползите се усещат много бързо. Биха могли да ползват стълбите вместо асансьора, да ходят пеша до работа, да планират част от срещите си в стил „walk and talk“, по време на обедната почивка да намират време да се раздвижат поне за 10 минути.

Като част от кампанията заснехме поредица от филмчета, които дават идеи на хората как да бъдат активни по различно време на деня и на различни места (http://movement-pills.nowwemove.com/exercises/office-exercises/). Тази част от кампанията наричаме Movement pills “Хапчета на движението“, тъй като нашият съвет е: „Взимайте това хапче поне по 30 минути всеки ден“.

Какви ще бъдат целите ви през следващата година?

Кампанията да се разраства с ново съдържание в различни периоди на годината. През 2016 година планираме да обърнем основно внимание и на популяризирането на физическата активност преди и след училище.

Какво бихте пожелали на читателките на Az-jenata.bg?

Да намират време за движение. Каквото на тях им харесва. Сами, с децата, с партньора или приятелки. Движението е здраве, движението е живот в буквалния смисъл. Ползите са неимоверни – време за себе си, по-добра концентрация, по-добро справяне със стреса, качествено време с децата и семейството.

* * *

За кампанията NowWeMove:

· Move Week (www.moveweek.eu) – Европейската седмица на физическата активност и спорта. Това е инициатива провеждаща се ежегодно в рамките на една седмица, в която всеки може да намери любимия си начин на движение без значение от възрастта, пол, социален статус, религия и физически възможности. Сдружение „BG Бъди активен“ координира Move Week от 2012 г., а през последните 4 години сме раздвижили повече от 200 000 човека.

· Европейски ден без асансьори (No Elevators Day) (http://no-elevators-day.nowwemove.com/) – Тази година за първи път организирахме този ден посветен на изкачването по стълби. По наши данни и от направеното представително проучване, повече от 300 000 българи са избрали стълбите пред асансьорите в този ден.

· Европейски ден на спорта в училище – Тази година повече от 350 училища от цяла България взеха участие в него.

· Множество събития, насочени към популяризирането на физическата активност на всекидневна база, организирани през цялата година. Такива са: Wake Your Body, „Активна събота“, Фестивал на здравето, “Здравей, Здраве“ и др.

· Обучения, насочени към преподаватели в училищата, към експерти в регионалните инспекторати по образованието, студенти, треньори.

Коментирай
Здраве и красота