Знаем, че за да поддържаме добра форма, да сме енергични, концентрирани, е много важно какви храни съставляват дневното ни меню. Това важи особено за менструалния цикъл на жената, който се характеризира с четири фази.

Как да се храните по време на всяка една от тях?

По време на менструация

В първите дни на месечния цикъл е много вероятно да се чувствате по-сънливи, уморени, подути и смяната в настроенията ви да е честа. В първите дни от менструацията може да загубите около 35-40 мл кръв. Ето защо е важно менюто ви да включва храни, които са богати на желязо.

Такива са спанак, боб, червено месо, черен дроб, кайсии, смокини, сусамов тахан, риба. Рибата съдържа омега-3 мастни киселини, за които се смята, че намаляват неразположенията по време на менструация.

Също така хапвайте и киви, цитрусови плодове, червени чушки, броколи, защото витамин С в тях спомага за по-добрата абсорбация на желязото. Ограничете алкохола, кофеина, пикантните и мазни храни.

5 храни, които да ядете и 4, които да избягвате по време на менструация

Фоликуларна фаза

Тази фаза на вашия месечен цикъл се характеризира с повишени нива на естроген. Обикновено съвпада с първия ден на месечния цикъл и завършва с настъпването на овулацията. Тялото усилено „работи“, за да развие доминиращ фоликул. Ако искате да заченете, опитайте се да консумирате храни, които не само подпомагат развитието на фоликулите, но и ви помагат да метаболизирате естрогена възможно най-ефективно.

Добри примери за такива храни са листни зеленчуци, ядки, семена, яйца, риба и бобови растения. Кръстоцветните зеленчуци, като зеле, броколи и карфиол са богати на фитонутриент, наречен дииндолилметан, който спомага за нормализиране на нивата на естроген. Отново внимавайте с консумацията на алкохол, тъй като той може бързо да дехидратира тялото, да причини хормонален дисбаланс.

По време на овулацията

По време на овулация тялото ви ще се нуждае от достатъчно количество витамини от групата В, които спомагат за освобождаване на здрава яйцеклетка, нейното оплождане. Цинкът също е важен хранителен елемент по време на овулация. Осигурете си есенциални мастни киселини, които спомагат за подобряване на притока на кръв към матката и освобождаването на яйцеклетката.

6 храни, които елиминират стреса

Ето няколко примерни полезни храни, които ще ви осигурят тези хранителни вещества: пълнозърнести храни, месо, риба, яйца, бобови растения, зехтин, чесън, авокадо, спанак. Поддържайте и добра хидратация на организма, тъй като това е важно, за да бъдете в хормонален баланс. Избягвайте преработените и пакетирани храни.

Още по темата

Лутеална фаза

Това е фазата, която започва с овулацията, но завършва преди следващия менструален цикъл. Тогава в тялото се секретира хормонът прогестерон, който подготвя лигавицата на матката за евентуално оплождане. По време на лутеалната фаза се образува така нареченото жълто тяло. Ако не е налице оплождане в рамките на 10 дни след овулацията, тази фаза приключва и след нея настъпва менструацията.

По време на лутеалната фаза консумирайте храни, които поддържат и насърчават клетъчния растеж, такива, които подпомагат плодовитостта, синтеза на прогестерон. Хапвайте повече ананас, зеленчукови супи, сладки картофи, моркови, листни зеленчуци.

Снимка: iStock