Цветни зебри украсиха София за Световния ден на редките болести

29.02.2024г. / 13 05ч.
Мария Дуковска
Цветни зебри украсиха София за Световния ден на редките болести

Единадесет зебри с цветни райета превзеха ключови места в центъра на София. Колоритните животни са изрисувани в реален размер и с разноцветни шарки на площада пред Националния дворец на културата, пешеходната част на бул. „Витоша“, зоната пред Народния театър „Иван Вазов“, градинката „Кристал“ и алеята на Борисовата градина откъм „Орлов мост“. Те са дело на няколко графити артисти, а повод за временната артистична намеса в градската среда е Световният ден на редките болести, който се отбелязва в последния ден на февруари. Инициативата има за цел да привлече вниманието на гражданите към темата и да повиши информираността за редките заболявания и проблемите, пред които са изправени пациентите и техните близки.

Използването на зебрата за символ на редките болести е провокирано от медицински лекции през 40-те години на миналия век на д-р Теодор Удуърд от университета в Мериленд, САЩ.  „Когато чуеш тропот на копита, мисли за кон, не за зебра“, е реплика, която ученият често казва. Чрез нея целта му е да обясни, че едно заболяване е по-вероятно да е обичайно, отколкото рядко, дори ако симптомите на пациента отговарят и на двете. Днес обаче редките болести, които са над 7000 вида, засягат около 400 млн. души по света, което показва, че те всъщност не са толкова редки. Освен това данните показват, че хората с редки болести чакат средно по 4,8 години за поставяне на правилна диагноза, за да научат след това, че за над 90% от познатите заболявания няма одобрено лечение. За съжаление около 50% от страдащите от редки болести са деца.

Именно затова в последния ден на месец февруари международната общност обръща фокуса към редките болести, като оцветява райетата на зебрите в различни цветове с призив за по-добри условия за провеждане на повече изследвания и разработване на нови възможности за диагностика и лечение, както и осигуряване на достъп до здравна грижа.

Проектът е част от информационно-образователна инициатива на иновативната фармацевтична компания АстраЗенека България, която запознава обществото с предизвикателствата, пред които пациентите с редки заболявания и техните близки се изправят в процеса на откриване на диагнозата и последващото лечение.

Коментирай