Свободно време

Диор и Холивуд

Откъс от книгата „Диор“

10.10.2022г. / 15 01ч.
Мария Дуковска
Снимка: Hybrid Books.

Снимка: Hybrid Books.

На книжния пазар вече можете да откриете книгата „Диор“, посветена на една от иконите в световната мода – Кристиан Диор. Книгата се издава от Hybrid Books и вече e налична във всички книжарници в страната с меки и твърди корици, както и онлайн в сайта на издателството: https://bit.ly/3SsEuTJ.

Публикуваме вълнуващ откъс от книгата:

Диор е не само талантлив дизайнер, но и умел бизнесмен. Той бързо осъзнава, че трябва да представи моделите си пред по-широка публика, извън атмосферата на Париж на висшата мода, по-широка дори от тази, до която вече е достигнал чрез лицензионните споразумения.

Разбира се, дизайнерът се нуждае от прекрасните си рокли от висшата мода, за да вдъхнови обикновените жени да мечтаят за неговите облекла, а малко са тези, които го популяризират повече от холивудските звезди. Много известни дами вече са почитателки на Кристиан Диор заради разкошните женствени модели, така че е неизбежно той да започне да създава дрехи за филмите им. Една от тези музи е Марлене Дитрих, с която той вече е близък приятел. Когато ѝ предлагат роля във филма „Сценична треска“ на Алфред Хичкок през 1950 година, се твърди, че актрисата заявила на режисьора: „Без Диор няма Дитрих!“

Марлене Дитрих.

Диор създава всичките ѝ облекла във филма и в други продукции по-късно, включително No Highway in the Sky от 1951-ва. Сред другите звезди, които са почитателки на дизайнера, е и Ава Гарднър, за която той създава всички костюми за филма The Little Hut от 1957-а, а също и Оливия де Хавиланд, която е облечена със сватбена рокля на Диор във филма „Дъщерята на посланика“ от 1956-а. През 1956-а Грейс Кели избира рокля на Диор, за да обяви годежа си, а списъкът със звездни актриси продължава с Мерилин Монро, Ингрид Бергман, София Лорен (за която се твърди, че часове наред избирала рокли с цигара в ръка) и Рита Хейуърт, която е с „Диор“ на премиерата на „Гилда“. Елизабет Тейлър е дългогодишна почитателка на дизайнера – и преди, и след смъртта му, и остава лоялна клиентка на Модна къща „Диор“. През 1961 година приема своя „Оскар“ за най-добра женска роля с рокля на „Диор“, като дори поръчва съответния тоалет и за малката си дъщеря Лайза.

Оттогава роклите на „Диор“ редовно се появяват на червения килим. На връчването на Оскарите през 1997-а Никол Кидман носи вталена рокля, изработена по поръчка от наскоро назначения Джон Галиано, изпълнена в поразителен, но спорен шартрьоз. По-късно Галиано коментира: „Никол приличаше на богиня и показа на света, че вярва в мен.“ През 2013-а, когато взима „Оскар“ за главна женска роля, Дженифър Лорънс е с романтична бледорозово-бяла бална рокля на „Диор“ с релефни флорални мотиви, създадена от Раф Симънс, в която се препъва, докато се качва на подиума.

Това са най-изящните от всички модели от висшата мода и са изработени за дни – или за хиляда часа в случая с избродираната с рафия рокля, създадена от Мария Грация Кюри, за да изглежда като „малка френска градина“, с която Никол Кидман се появява на фестивала в Кан през 2017-а. Цената им също е впечатляваща: роклята на Чарлийз Терон за Оскарите през 2013-а струва сто хиляди долара.

Чарлийз Терон.

Холивудският блясък на „Кристиан Диор“ от петдесетте години на миналия век достига и до съвременната конфекция на модната къща, наред с парфюмите, козметиката и аксесоарите, с което тя се превръща в една от най-успешните в света луксозни марки. Отчасти това става благодарение на избора на красиви и елегантни актриси, които да представят модната къща, до една – въплъщение на женствеността на „Диор“. Сред тях са Дженифър Лорънс, която се появява в рекламна кампания за чантата „Miss Dior“; Марион Котияр, която става лице на модната къща през 2009-а; Чарлийз Терон, която е ангажирана от Джон Галиано през 2003-та и е лице на парфюма „J’adore“; Натали Портман, която олицетворява красотата и ароматите на „Диор“ и участва в късометражния рекламен филм La Vie en Rose, режисиран от София Копола.

Натали Портман.

Снимки: Hybrid Books.

Коментирай