3 признака, че вие сте токсичният колега в офиса

Опитайте се да слушате повече и да говорите по-малко

25.07.2025г. / 11 23ч.
Мария Василева
3 признака, че вие сте токсичният колега в офиса. Снимка: istock

3 признака, че вие сте токсичният колега в офиса. Снимка: istock

Преди да се засегнете от написаното, разгледайте някои от тези често срещани черти, които токсичните служители са склонни да притежават. Ако ви напомнят за човека, който ви гледа в огледалото, има стъпки, които можете да предприемете, за да поправите ситуацията – преди токсичните ви наклонности да съсипят кариерата ви.

Вижте кои са признаците, че всъщност вие сте токсичният колега в офиса: 

Всичко се върти около вас

Всеки преминава през трудни моменти или фази, в които желае повече внимание от обикновено. Може би преминавате през тежка раздяла или наскоро сте научили за фатална болест на член на семейството. Може би не сте сигурни относно себе си и способностите си на работното място. Независимо от ситуацията, тези дълбоко вкоренени чувства на гняв, депресия или тревожност могат да се проявят в нещо негативно на работното място – например стремеж  разговорът да се върти само около вас.

Следващия път, когато участвате в групова дискусия на работа или с колегите си, опитайте се да слушате повече и да говорите по-малко. Забележете дали чувствате желание да се намесите, само за да насочите разговора обратно към себе си. Вместо да се поддавате на тази тенденция, задайте въпрос на някой друг.

Дайте думата на друг човек за известно време и дайте шанс на колега да се изяви. Насочете дадена ситуация или разговор към себе си само ако наистина тя се отнася за вас или ако това ще добави нещо ценно към дискусията. В противен случай, практикувайте уменията си за слушане и дайте светлината на прожекторите на някой друг поне веднъж.

Свързани статии

Ревнувате от успеха на другите

Нека се потопим малко повече в ревността. Това е често срещана черта, която може да се превърне в токсично поведение на работното място. Това може да е особено вярно, ако сте и добър служител на работното си място (ако вие сте този, който е свикнал да получава повишения, отличия и потупвания по рамото).

Ако колега започне да получава вниманието, вашите „ревниви“ наклонности могат да се проявят по начини, които ви правят токсично присъствие в офиса.

Може да изразявате ревност директно или чрез пасивно-агресивно поведение, като например саркастично да поздравите служителя за получаването на страхотна възможност. В основата на ревността се крие несигурността.

Осъзнайте, че успехът на вашия колега по никакъв начин не омаловажава вашия собствен. Спрете да се сравнявате с другите. Поддържайте собствените си цели вътрешни и фокусирани и ще се чувствате по-уверени, дори когато някой друг получи нещо, което сте искали. Обсебването от постиженията на други хора може да ви разсее от собствените ви успехи и кариерни цели.

Покажете истинска подкрепа на колегите си, вместо злоба. Вместо да завиждате, споделете успеха на колегата си и го разпознайте като стъпка към по-големите цели на компанията. Пренасочете енергията си на ревност към нещо позитивно, като се предизвикате да работите по-усърдно.

Свързани статии

Казвате и правите пасивно-агресивни неща

Пасивната агресивност е класически пример за токсично поведение на работното място. Прекарвате повече време на работното място, отколкото където и да е другаде, освен у дома. Пасивно-агресивните поведения, като например даване на комплименти с неодобрение, игнориране на колега или целенасочено изключване на някого, могат да опетнят цялото работно място като тъмен облак. Ако пасивно-агресивното поведение е хронично за вас, може да е трудно да осъзнаете кога го правите и още по-трудно да направите промяна.

Първата стъпка е да научите повече за него. Пасивната агресивност може да се прояви като механизъм за справяне или защита. Токсичните служители, които използват този отдушник, са склонни да го правят, когато се чувстват застрашени, ревниви или несигурни. Вместо да се справяте с чувствата си чрез агресия към колеги, излейте ги по по-продуктивен начин.

Например, физическите упражнения могат да освободят гняв и други негативни чувства. Включете повече упражнения през деня си, преди работа или по време на обедната почивка. Разхождайте се на всеки няколко часа, за да се отдалечите от екрана на компютъра. Ще се върнете на работа с по-малко натрупан гняв или раздразнение.

Свързани статии

Коментирай