Семейство

Учениците оглупяват от преподаваната математика

19.01.2012г. / 22 38ч.
Аз жената
Учениците оглупяват от преподаваната математика

За още едно доказателство, че съвременната образователна система не е ефективна, разказва Дойче веле. Представете си, че сте в час и трябва да решите следната задача: 27 годишен пастир има 25 овце и 10 кози. На колко години е пастирът? Отговорът на тази елементарна задача обаче затруднил много германски ученици. Защо ли?

Този тест с германски ученици бил направен в средата на 90-те години от учени от Техническия Университет в Дортмунд с ученици от основното училище.

Независимо, че решението фигурира още в самото условие, доста от децата се опитали да пресмятат, без да разсъждават. Подобни абсурдни резултати регистрират и изследователи от Париж, провели подобно изследване през 80-те години в Гренобъл. Този феномен очевидно е показателен за системата на образование по математика.

Друго тъжно заключение от тези и други подобни експерименти гласи, че колкото по-големи са учениците, толкова по-често се опитват да решават подвеждащо-безсмислените задачи. Например едва 10 на сто от децата в детски градини проявяват подобна амбиция, докато сред учениците от трети и четвърти клас, процентът набъбва до близо 70 на сто! Или казано по друг начин: Колкото повече математика изучават в клас децата, толкова по-често се „хвърлят“ да смятат нещо, без да се размислят дали изобщо е необходимо.

Каква е причината за всичко това? Междувременно е известно, че в учебния процес много интензивно се упражняват всякакви текстови задачи. В повечето случаи самите текстове нямат кой-знае какъв смисъл, нито пък особена връзка с реалния живот на учениците. Така те постепенно привикват да приемат, че текстът не играе съществена роля, а е просто необходим фон за числата, които трябва да се пресметнат.

По правило е необходимо да се извършат някакви операции, които преди това са били изучени в час. Така децата свикват да не си задават въпроси за смисъла на текста, а единствено за числата в него. Тези резултати пък сочат, че учебният процес явно е погрешно ориентиран: вместо да обучава логическото мислене на учениците, той ги подвежда към безсмислен акционизъм със синуси, косинуси и интеграли...

Прочетете още:

Коментирай