Бременността често предизвиква подуване, причинено от задръжка на течности. Това се случва, когато излишната течност се събира в тъканите и не се извежда правилно от организма.

Нормално е да има определено количество течности в тялото, но прекомерното им задържане може да промени драстично нивата на кръвните показатели, както и обратно – промените в биохимичните нива могат да предизвикат опасно подуване.

В допълнение нарастващата матка оказва натиск върху тазовите вени. Вена кава, която се намира в дясната част на тялото и пренася кръв от долните крайници към сърцето, изпитва най-големи затруднения при нарушено кръвообращение и баланс на течностите в тялото.

Кога отокът би предизвикал най-големи неприятности?

Най-голяма тежест отоците по крайниците и тялото могат да предизвикат през последния триместър. При някои жени това се дължи и на прекомерно високи нива на околоплодна течност, което допълнително усложнява картината.

Натискът на нарастващата матка и увеличаването на околоплодната течност забавя връщането на кръвта от краката към сърцето, което го кара да се затруднява цялостно при изпомпването на кръвта.

Така течностите се задържат в тъканите на прасците и глезените, което може да доведе не просто до тежест, а до множество други усложнения.

Кога трябва да се притеснявате заради подуването?

В определени граници е нормално в глезените и стъпалата да се задържа известно количество течност. Подуване може да се наблюдава и в ръцете.

Още по темата

Лекарска помощ трябва да се потърси, когато започне подуване на лицето, подпухналост около очите, повече от просто леко подуване на пръстите на ръцете, както и прекомерно или внезапно издуване на краката и глезените. Това може да е признак на прееклампсия, което е рисково и застрашаващо живота състояние.

Какво можете да направите, за да облекчите подуването?

Най-доброто, което можете да направите, е да легнете на лявата си страна (за да не притискате вена кава) и да вдигнете краката нагоре. Така се подпомага отвеждането на излишната течност от краката и раздвижването й по каналния ред за отвеждането й от организма.

Няколко съвета:

  • Поставете краката си възможно най-високо всеки път, когато имате възможност за това. На работното си място придържайте в близост столче или предмет, на който да качвате краката си.
  • Не кръстосвайте краката си, когато седите. Седенето по турски също не е препоръчително.
  • Ако прекарвате повече време в седнало положение, постарайте се да отделяте достатъчно време за раздвижване и изправяне. Кратка разходка ще ви помогне да възстановите кръвообращението, ако то се е нарушило заради седенето.
  • Носете удобни обувки, които не ви стискат и не предизвикват изменение на походката.
  • Не носете стегнати чорапи или чорапогащници, които биха повлияли зле на кръвообращението.
  • Пийте повече вода, за да предизвикате по-често отделяне на урина, с която да се изведе излишно задържаната течност.
  • Не забравяйте да спортувате.
  • Хранете се здравословно и балансирано.
  • Опитайте се да не допускате свръхтегло по време на бременността.