Първият учебен ден отмина, децата вече са на училище, а родители и учители имат задача да ги научат да се справят с новата реалност, която COVID-19 наложи. И малките, и големите трябва да свикнат с промените – повишени мерки за безопасност и хигиена, необходимост от социална дистанция. Освен новото нормално обаче и маските, които са задължителни за носене в общите помещения в училище, в транспорта, магазините и пр., децата трябва да си припомнят част от предишните училищни навици. Сигурно се чудите как да помогнете на хлапетата не само да се научат да спазват новите мерки за безопасност в училище, но също и да влязат в крак с обичайния училищен ритъм. Първите дни след началото на учебната година са истинско изпитание – всички трудно свикват с есенната промяна, свързана с връщането в училище и в офиса. Как можете да помогнете на децата да се адаптират към новата училищна реалност?

Предлагаме ви 10 съвета, с помощта на които всички заедно у дома да организирате строен семеен график.

1. Обяснявайте на децата, че за тях е добре да се върнат в училище – да общуват със съучениците, да имат реални занятия в клас. Някои от тях може би са стресирани от промяната, особено по-малките. Това е съвсем нормално, някои от тях са забравили какво е да се ходи на училище, други се притесняват от мерките за безопасност. Говорете активно с тях за страховете и притесненията им.

2. Припомняйте често както на големите, така и на по-малките деца, които посещават училище, че най-важна е добрата хигиена. Подсещайте ги в раниците да не забравят да носят мокри кърпи, дезинфектанти. Напомняйте им, че трябва често да мият ръцете с топла вода и сапун.

3. Обсъдете с децата защо е важно носенето на маски в помещенията, в които има много хора – училищните коридори, лавки, заведенията за бързо хранене, транспорт. Подгответе им няколко резервни варианта – за еднократно използване, или пък за многократна употреба. Поставете им ги на различни места – раница, яке и др., за да сте сигурни, че дори и да забравят едната маска, ще имат друга в резерв.

4. На достъпен език обяснете, че с кихането често се пренасят вируси. Затова, ако им се случи в клас, е добре да използват носна кърпа или в краен случай да прикрият носа в сгъвката на лакътя, а не с длан.

5. Обсъдете с тях допълнителни мерки за хигиена – да използват собствените шишета или чаши за вода, а ако имат осигурено хранене в училище – да търсят прибори за еднократна употреба, или да си носят от вкъщи. Подсещайте ги също, че не е добре да се прегръщат и целуват с останалите деца от класа, защото така съществува по-голям риск да се заразят коронавируса.

6. Имайте предвид насоките на Световната здравна организация (СЗО) и Министерство на образованието и науката (МОН), които съветват за ограничаването на контакта с предмети, докосвани от много хора, с цел превенция от заразяване. Според експертите вирусът COVID-19 би могъл да се задържи до 24 часа върху банкноти и до 30 часа върху монети, което прави плащането в брой рисково.

7. За да спестите на децата досега до банкноти или монети, които те губят време да броят, можете да обмислите вариант за безконтактно плаща не – значително по-сигурно и безопасно е. Българският дигитален портфейл iCard предлага модерен и практичен вариант за разплащане – ключодържател, свързан със сметка в дигиталния портфейл на родителите. Аксесоарът е стилен, удобен за носене и може да се постави на ключове или верижка около врата. С ключодържателя, който е с вграден чип, децата лесно могат да платят закуската или обеда, да си купят билетче или карта за градския транспорт. Така няма да им се налага да използват пари в брой, а освен това родителите контролират дневните лимити и сумите и при всяко плащане получават известие.

8. Коментирайте с децата и режима не само в училище, но и у дома – създайте правила и ги насърчавайте да ги спазват. Определете конкретни часове за ставане сутрин, за вечеря, за лягане. Не ги насърчавайте да остават твърде дълго пред екраните и телевизора.

9. С цел укрепване на имунитета и здравето създайте хранителни навици на децата – както вкъщи, така и в училище. Съветвайте ги да избягват тестените и сладки храни, газираните напитки, да наблягат на пресните плодове и зеленчуци. Давайте личен пример. За да не звучите скучно и отегчително, можете заедно да си определите тематични дни, посветени на определен вид кухня, празници или храни.

10. Насърчавайте децата да се движат възможно най-много. Според експертите на СЗО спортът е част от мерките за предпазване от вируси. Важен е за тонуса, настроението и помага за добрия сън. Препоръчително е децата да се движат активно поне 30 минути на ден. Особено сега, когато дните са още топли и времето е приятно, можете да им осигурите и по-дълъг престой навън. Ходете заедно пеша до училище, разхождайте се в парка. За децата ще е забавно да правите заедно упражнения на открито в по-топлите дни, а когато е хладно или вали – вкъщи. През уикенда задължително ги извеждайте за по-дълго време навън.

Повече информация за аксесоарите за безконтактни плащания, подходящи и удобни за деца, можете да откриете тук.