Сексът би трябвало да ни накара да се чувстваме щастливи, да ни държи в близка връзка с партньора ни и да ни дава не само емоционална, но и силна физическа наслада.

Въпреки това, интимните срещи много често биват развалени от страха от сексуалното представяне.

Сексуалното безпокойство или сексуалната тревожност, както я наричат специалистите, често се проявява като общо социално тревожно разстройство. То не само прави вашия сексуален живот скучен, но може да ви накара да се колебаете дали да имате сексуални срещи въобще.

Сексът е колкото за тялото, толкова и за ума. Прекаленото мислене за това как ще се случат нещата може да обърка всичко и да съсипе нещата и то двустранно.

Според изследванията и двата пола изпитват приблизително еднакви нива на сексуална тревожност.

Тревожността може да съсипе сексуалните връзки, тъй като е невъзможно да сте тревожни и възбудени едновременно, поне не качествено. Ако състоянието не бъде овладяно от професионалист, сексуалната тревожност може да доведе до срив в отношенията и дори раздяла.

Освен това, интимните безпокойства влияят косвено на отношенията с хората от обкръжението, колегите, поради дълбокото засягане на самочувствието.

Какво си мислят хората, страдащи от сексуална тревожност:

И при двата пола:

  • „Ще си помисли ли, че не съм добра/добър в леглото?“
  • „Дали той/тя ме намира възбуждащ/а?
  • „Трябва ли да правя това?“

При жените:

  • „Дали ще си помисли, че гърдите ми са твърде плоски/увиснали/малки/големи?“
  • „Дали ще помисли, че гениталиите ми са грозни?“
  • „Дали ще хареса миризмата ми?“
  • „Дали сексът с него ще ме нарани?“
  • „Какво ще си помисли, ако не мога да свърша?“

При мъжете:

  • „Ще мога ли да получа ерекция?“
  • „Дали ще мога да си сложа презерватива?“
  • „Дано да не свърша твърде бързо?“
  • „Ще си помисли ли, че пенисът ми е малък?“
  • „Дали ще ми се смее?“

Някои от тези притеснения са разумни и също са в контекста на личните обстоятелства. Въпреки това, в една интимна връзка гореспоменатите въпроси могат да предизвикат ирационални страхове и да влошат многократно положението.

Върху какво можете да работите, за да облекчите сексуалното безпокойство?

1. Идентифицирайте източника на вашата сексуална тревожност: сексуално насилие в детството, лоши сексуални преживявания с предишен партньор, ниско самочувствие, бедна концепция за себе си или лошо отношение към външния вид и тялото, съмнение в привлекателността.

Още по темата

2. Опитайте се да не мислите предварително какво партньорът ви или човекът, с когото излизате, мисли за вас. Отрицателните презумпции често се превръщат в препятствия, които влияят на способността интимността да се развива нормално.

3. Избягвайте театралниченето и вглеждането, фокусирането в нечии чужди успехи в любовта и секса. Така няма да понижавате допълнително собственото си самочувствие, сравнявайки се с други. В противен случай, това може да увеличи страховете от представянето и да въздейства изключително вредно върху сексуалната активност.

4. Не определяйте себе си по оргазмите. Човек е много повече от това. Съсредоточете се върху процеса, не мислете за резултата.

5. Практикувайте селективно концентриране. Концентрирайте се върху това, което може да се контролира – своя собствен свят от еротични мисли, фантазии, усещания и чувства.

6. Избягвайте негативните мисли. Опитайте се да не мислите или говорите за това как не сте могли да достигнете оргазъм или да доведете партньора/ката си до върховна наслада.

7. Не забравяйте, че това не е изпит. Вместо да си давате оценки, изпитайте истинското удоволствие, докато правите секс, вместо да мислите толкова много.