Колкото повече калории приемаме, толкова повече дебелеем – вярно ли е това? На пръв поглед калориите са критерия, по който измерваме всички храни, но ако наистина е така, тогава 500 калории ябълка би трябвало да са равни на 500 калории шоколад. Да развенчаем митовете:

Мит №1: Калориите зареждат тялото ни
Калорията е единица за измерване на топлината. В началото на 19 век е била използвана за обясняване на Закона за запазване на енергията и за парните двигатели. Работата е там, че тялото ни не е парен двигател и вместо с топлина, то се задвижва от химическа енергия, която се получава от окисляването на химическите въглехидрати, мазнините и протеините, които са в митохондриите на клетките. Когато четете етикетите, гледайте не само калориите, а и мазнините, протеините и въглехидратите и така сравнявайте различните видове храни.

Мит №2: Калориите се образуват еднакво
Нашето „гориво“ идва от 3 източника: протеини, мазнини и въглехидрати, а тялото ги обработва по различен начин. От 100 въглехидратни калории тялото изразходва 5-10 в храносмилане, при мазнините – още по-малко. Ако искате да отслабнете, нека протеините да са повече във всяка порция. От всеки 100 протеинови калории, които приемаме, тялото има нужда от 20 до 30 за храносмилане.

Мит №3: Консумирането на калории е равно на смилане на калории
Това, че поглъщате калории, не означава, че тялото поема всички от тях. 5-10% от калориите си остават не абсорбирани. Тялото поема по-лесно животинските, отколкото растителните калории. Храните, богати на глюкоза и скорбяла се абсорбират по-бързо, отколкото фибрите. Всъщност фибрите в зеленчуците и пълнозърнестите храни имат свойството да блокират абсорбирането на други калории. Според диетолозите с 60 г фибри на ден ще загубите 20% от консумираните калории.

Мит №4: Упражненията изгарят повечето калории
Дори и най-запаленият маниак не гори повече от 30% от дневните си калории във фитнеса. Около 60-70% от целия разход на калории е за нормалните функции на тялото. Така че не е задължително да сте активни с гимнастиката, а по-скоро да направите ежедневието си активно. Започнете с по-често ставане и раздвижване от бюрото, докато сте на работа.

Мит №5: Нискокалоричните храни помагат за отслабването
Когато започнем борбата с килограмите, първо отказваме храните със захар. Това е и най-лесния начин за намаляване на калориите. Производителите на нискокалорични храни обаче заместват захарта с изкуствени подсладители като сукралоза и аспартам. А те дават обратен ефект. Консумирането на 3 диетични напитки за една седмица увеличава риска от прекалена пълнота с повече от 40%, сочи изследване на Тексаския университет. Така че вместо да броите калории, се фокусирайте върху съдържанието на храната. Избягвайте изкуствените подсладители и напълнете чинията си с истински нискокалорични храни – плодове и зеленчуци.

Прочетете още: