Глутенът е протеин, който при някои хора може да предизвика известни проблеми. Напоследък се шири твърдението, че глутенът е вреден поначало и трябва да се избягва. За някои хора това е така, но не за всички.

Съдържа се във всички форми на пшеницата (булгур, лимец, грис и други), както и в ечемика, ръжта.

Лошото е, че хранително-вкусовата индустрия започна да пренасища изделия с глутен, за да подобри вкусовите им характеристики, а това води до пренасищане и на организма с този протеин. Може да се срещне в бисквити, шоколади, соеви продукти, в някои витамини и дори пасти за зъби.

Глутенът е по-труден за разграждане и затова предизвиква реакции у някои хора – умора, кожни обриви, понякога тежки чревни смущения. Но не всички страдат от непоносимост към глутен.

Някои хора страдат от глутенова непоносимост – рядък вид състояние, при което употребата на този протеин може да доведе до много тежки последици за здравето. Дори малко количество глутен е в състояние да накара такива хора да се чувстват ужасно зле. Той уврежда стената на лигавицата на червата, което може да доведе до тежки състояния, вариращи от хронична диария, коремни спазми със силно изразен болков синдром до остеопороза и дори риск от развитието на някои видове рак!

За доброто на здравето ви може и да се наложи да намалите малко количествата на глутен в дневния ви прием. Не защото задължително ви вреди, а просто защото много продукти биват обогатявани с него и излишното насищане на организма може и да предизвика някои реакции към протеина.

Още по темата

Претоварването с глутен засяга милиони хора по света и в резултат на това може да засегне живота им по различен начин в различни сфери. Има вероятност да се появи така наречената глутенова чувствителност, заради която може да се наложи да преосмислите малко диетата си.

Някои хора възприемат изключването на глутена като начин да отслабнат. Но много често се обръщат към широко рекламираните безглутенови продукти, които обаче са с много висок гликемичен индекс, обогатени са с много захар или изкуствените й заместители, а това е предпоставка за метаболитни нарушения, дори диабет.

Лекарите съветват да избирате естествени безглутенови продукти като зеленчуците, плодовете, постното месо, риба, някои видове пълнозърнести култури като кафяв ориз и киноа, ядки, бобови растения, зехтин и др.

Глутенът не е нещо, от което е задължително да се боите и да избягвате. Най-добре е да проследите сами състоянието на организма си и да прецените как се чувствате от консумацията му. Възможно е диетата, изключваща глутена напълно, да не ви се отрази с нужния ефект и дори да качите някой допълнителен килограм. Не всеки е чувствителен към глутен. Ако забележите нещо нередно в състоянието ви, най-добре се обърнете към специалист.